Onderzoek Bloemenbureau Holland bewijst belang van generieke promotie

Van de consumenten geeft 70 procent aan dat ze na het zien van een bloemen- en plantencampagne worden aangespoord om daadwerkelijk bloemen en planten te kopen. Dit blijkt uit onderzoek van het internationale marktonderzoekbureau Motivication in opdracht van Bloemenbureau Holland.

Onderzoek+Bloemenbureau+Holland+bewijst+belang+van+generieke+promotie
© Bloemenbureau Holland

Aanleiding voor het consumentenonderzoek is de discussie of de heffing voor de generieke promotie nog wel door Royal FloraHolland moet worden geïncasseerd. Het bloemenbureau wil aantonen wat het risico is van het stopzetten van deze promotie.

'Wij meten voortdurend het effect van onze campagnes op de koopintentie van de consument', zegt directeur Dennis van der Lubbe van Bloemenbureau Holland. 'We onderzoeken of consumenten na het zien van een bloemen- of plantencampagne worden aangespoord om deze producten te gaan kopen. Verder willen we inzicht krijgen in de directe invloed van campagnes op de omzet.'


Twee campagnes

Het onderzoek van Motivication focust zich op twee campagnes van het afgelopen jaar: 'We Hebben Meer Bloemen Nodig' en 'De Trend Collectie'. Beide campagnes en ook het onderzoek zijn uitgevoerd in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Volgens onderzoeker Ruurd Hielkema zijn de resultaten buitengewoon positief.

In totaal, over de vier landen waar de campagnes zijn uitgevoerd, hebben 8,5 miljoen consumenten extra bloemen gekocht, 6,6 miljoen consumenten meer kamerplanten en 5,7 miljoen consumenten meer tuinplanten, meldt Hielkema. Aansluitend rekent Van der Lubbe voor dat bij gemiddelde consumentenprijzen de extra omzet oploopt tot zo'n 300 miljoen euro. Hij zet dat af tegen de 3,5 miljoen euro als investering voor beide campagnes.


Concurrerende cadeauartikelen

'We moeten als sector niet vergeten dat we continu met andere categorieën concurreren voor de euro van de consument', stelt Van der Lubbe. 'Als we naar bloemen kijken, weten we dat luxe chocolade of parfumartikelen ook concurrerende cadeauartikelen zijn. Deze categorieën geven in Nederland respectievelijk acht tot twaalf keer meer mediabudget uit dan wij kunnen inzetten.'

Bloemenbureau Holland heeft niet eerder een dergelijk onderzoek laten uitvoeren. 'Als marketingprofessionals zijn wij ervan overtuigd dat reclame voor bloemen en planten een positief effect heeft op de omzet. Het is heel mooi dat de positieve impact van de campagnes van het bloemenbureau met cijfers is aangetoond', verklaart Van der Lubbe.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer