Meer+capaciteit+en+minder+verbruik+trekker+met+Claas+Cemos%2Dsoftware
Achtergrond
© Frits Huiden

Meer capaciteit en minder verbruik trekker met Claas Cemos-software

Om chauffeurs te helpen trekker en machine beter af te stellen, ontwikkelde Claas softwareprogramma Cemos voor zijn cvt-trekkers. Meer capaciteit en minder brandstofverbruik zijn het resultaat. Een impressie.

De afstelling van een trekker en werktuig is alles bepalend voor de efficiëntie. Niet alleen de bandenspanning en gewichtsverdeling, maar ook bijvoorbeeld de versnelling, het toerental, de vierwielaandrijving en de differentieel slipregeling van de hef bepalen de capaciteit in relatie tot het verbruik.

De Claas Cemos-software geeft daarom een basisinstelling en verbetert die afhankelijk van het resultaat. Hij werkt alleen bij een Claas-trekker met een cvt-bak en Cebis-touchscreen.


Gedetailleerde instellingen

In de database zijn daarvoor de eigenschappen van zeventig verschillende werktuigen vastgelegd. Daarvan zijn ook de diverse merken en uitvoeringen paraat. Van onder meer een cultivator zijn behalve het aantal tanden, de werkbreedte en nabewerkingswals, ook de lengte van de topstang, het zwaartepunt en de treklijn vastgelegd. Dat gebeurt om een beeld te krijgen van de geometrie.


Er zijn zeventig werktuigen in Cemos ingevoerd met een veelvoud aan merken en uitvoeringen.
Er zijn zeventig werktuigen in Cemos ingevoerd met een veelvoud aan merken en uitvoeringen. © Frits Huiden

Van ploegen is er advies over de overbuik- en overruginstelling. Machines zijn ook zelf in te voeren. Cemos bezit de meeste data van grondbewerkingswerktuigen. In transport en voederwinning is hij minder ver. Alleen voor maaiers is de basisinstellingen aanwezig.

Opraapwagens en persen die zelf ook veel data kunnen leveren via Tractor Implement-systemen (TIM) ontbreken. Dat geldt ook voor gps-systemen die de meest efficiënte werkwijze en indeling van werkgangen bepalen. Voor de trekker zelf zijn behalve motor, transmissie, assen en hef ook alle bandentabellen en ballasteringsmogelijkheden ingevoerd. Zo is er een ruime keuze aan wiel- en frontgewichten.


Wisselen van het frontgewicht kan een groot effect hebben op de tractie, bodemdruk en het verbruik.
Wisselen van het frontgewicht kan een groot effect hebben op de tractie, bodemdruk en het verbruik. © Frits Huiden

Dat is belangrijk, want elke 50 kilo verschil in de neus of op de achteras werkt door in de efficiëntie van de combinatie. Als vuistregel geldt dan ook: zoveel gewicht als nodig en zo weinig als mogelijk. Voor het eerste gebruik moet een combinatie eenmalig op een weegbrug om het gewicht op de voor- en de achteras te bepalen.


Bodemomstandigheden

Behalve trekker en werktuig is er ook informatie over bodemomstandigheden als de vochtigheid, soort, toestand en werkdiepte in te voeren. Via een 'wizzard-tool' worden die parameters zeer vlot in de terminal gebracht en verwerkt. Eenmaal aan het werk geeft het programma verbeteringssuggesties.


Wijzigingen in de afstelling worden via de terminal doorgevoerd en gemonitord.
Wijzigingen in de afstelling worden via de terminal doorgevoerd en gemonitord. © Frits Huiden

Drukt de chauffeur op 'aanvaarden' en past hij de instelling aan, dan toont een rode balk die groen wordt dat de wijziging effect sorteert. Veel trekkerinstellingen die via de terminal lopen, worden automatisch aangepast. Op termijn is ook het bandendrukwisselsysteem aan boord zo bij te stellen. Het systeem is daarbij zelflerend.

In Nederland is nog geen systeem verkocht, maar in Duitsland draaien er al enkele. Tien ervaren chauffeurs hebben voor het Duitse DLG het Cemos-systeem getest met cultivator. Geen van deze bestuurders maakten nauwkeurigere instellingen dan Cemos. Er werd 16,3 procent meer oppervlakte bewerkt en 16,8 procent minder diesel verbruikt.


Aan de tand voelen

Nieuwe Oogst voelde het systeem op een testterrein in het Gelderse Duiven aan de tand met onder andere een Claas Arion 660 en Amazone Catros 3003 XL-schijveneg. Eerst werd gewerkt met een zelf gekozen instelling. Basis was een standaard frontgewicht van 600 kilo en 0,8 bar in de voor- en achterwielen. Het bleek dat er dan 2,9 hectare per uur geëgd werd tegen een brandstofverbruik van 7,8 liter per hectare.

Op advies van Cemos werd de spanning achter naar 1 bar verhoogd. Daarbij kiest de chauffeur tussen het meest efficiënt of het meest snel te werken. Het meest efficiënt bleek volgens de boordcomputer een capaciteit van 3,3 hectare per uur en een verbruik van 7,7 liter per uur. Op standje 'vermogen' voor het snelst werken, trok de Arion 660 de cultivator met een capaciteit van 3,6 hectare per uur door de grond. Het brandstofverbruik bleef beperkt tot 8 liter per uur.


Terugverdientijd

Cemos kost 4.000 euro per stuk en is niet uitwisselbaar. Elk voertuig moet dus zijn voorzien van een eigen exemplaar, dat geldt ook na inruil van een trekker. Overzetten is niet mogelijk, dat kan wel met de bedrijfsdata. Updaten gebeurt tijdens onderhoudsbeurten. Belangrijkste factoren voor de terugverdientijd zijn afschrijving, draaiuren, arbeid en brandstofverbruik. Bij een trekker vanaf 200 pk met veel uren per jaar is de investering het snelst rendabel.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    17° / 8°
    15 %
  • Zaterdag
    15° / 11°
    70 %
  • Zondag
    15° / 9°
    70 %
Meer weer