Claas+komt+met+nieuwe+combineserie+Trion
Nieuws
© Claas

Claas komt met nieuwe combineserie Trion

Claas lanceert de combineserie Trion, een middenklasser. Er is een hybride uitvoering met enkele of dubbele dorsrotors en een uitvoering met vijf- en zesschudders. De Trion overlapt daarmee zowel de kleinere Tucano- als grotere Lexion-serie.

De Claas Trion krijgt in grote lijnen dezelfde functies als een Lexion. De ontwikkeling van de combine begon volgens Claas al in 2012 met marktonderzoek naar klantwensen voor Europa, Noord-Amerika en Afrika.

Er zijn drie series, de 500, 600 en 700. De 500- en 600-serie staan synoniem voor de vijf- en zesschuddercombines. De kleinste Trion 520 met vijfschudders heeft een kanaalbreedte van 1.420 millimeter, een 6,7 liter Cummins-motor van 258 pk en een graantankinhoud van 8 kuub. De grotere 530 levert 306 pk en heeft een graantank van 9 kuub.


Lossen gaat met een snelheid tot 130 liter per seconde.
Lossen gaat met een snelheid tot 130 liter per seconde. © Claas

De Trion 600 met zesschudders, met een kanaalbreedte van 1.700 millimeter, kent drie varianten met een vermogen van 306 pk, 354 pk of 408 pk. De graantankinhouden zijn dan respectievelijk 9.000, 10.500 en 11.000 liter. De 500- en 600-serie hebben een dorsoppervlakte van 6,25 en 7,45 vierkante meter en een zeefoppervlak van 5,1 en 5,8 meter.


Hybride dorsrotor

De 700-serie bestaat uit drie uitvoeringen (710, 720 en 730) met een enkele dorsrotor in hybride configuratie. In dit deel van de 700-serie is de 8,9 liter Cummins afgesteld op een vermogen van 367 pk of 408 pk en is er een graantank van 10,5, 11 of 12 kuub aan boord. Deze tanks zijn vlot te lossen dankzij de lossnelheid van 90 tot 130 liter per seconde.

De meeste capaciteit heeft topmodel Trion 750 met zijn dubbele dorsrotor en een vermogen van 435 pk. Daar hoort een 11 of 12 kuubs graantank bij. De rotoren zijn onafhankelijk van het APS-dorsgedeelte en traploos vanuit de cabine in toerental in te stellen. Vrijwel alle modellen zijn te krijgen op standaard banden, maar ook op het Terra Trac-rupsonderstel of als 'Montana'-uitvoering voor vlakstelling in lengte- en breedterichting op heuvels tot 20 procent. Zo komt het totaalaantal uitvoeringen uit op twintig.


In de cabine werkt de chauffeur met twee schermen, zijn er voetsteunen, een betere koelbox en een vernieuwde klimaatregeling aan boord.
In de cabine werkt de chauffeur met twee schermen, zijn er voetsteunen, een betere koelbox en een vernieuwde klimaatregeling aan boord. © Claas

De cabine beschikt over een nieuwe armleuning, Climat Control, grotere koelbox en niet één maar twee Isobus-schermen. De bekende Cebis-terminal op de armleuning dient daarbij voor de basisfuncties. En de Cemos 1200-terminal in de dakrand bedient de smartfuncties.

De Trion is met alle voorzetstukken uit te voeren voor tarwe, koolzaad, mais, soja of rijst tot 12 meter of twaalf rijen breed. Via een snelkoppeling zijn deze ook snel te wisselen. Het APS-dorsprincipe met Jetstream-ventilator is gebleven. De versneltrommel kreeg een diameter van 450 millimeter en de grote dorstrommel zelf heeft nu een doorsnede van 600 millimeter. De toerentallen van alle drie de trommels, maar ook de voor en dorskorf, zijn synchroon vanuit de cabine instelbaar met de Cebis-terminal.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    21° / 11°
    20 %
  • Zaterdag
    22° / 13°
    10 %
  • Zondag
    23° / 14°
    20 %
Meer weer