'In optocht voor het eerlijke verhaal'

KLM kwam met het nieuws om geen vlees meer te serveren aan boord. Er zou een maatschappelijke trend zijn naar meer vleesloze maaltijden en minder vlees zou beter zijn voor het klimaat. De framing van KLM gaat mank. Onderzoek van ons en anderen laat onder andere zien dat 95 procent van de bevolking minstens vier keer per week varkensvlees eet.

%27In+optocht+voor+het+eerlijke+verhaal%27
© POV

Dat KLM een gigantische ecologische voetafdruk heeft, komt doordat zij fossiele brandstoffen verbrandt naar CO2. Maar daar hoor je de vliegmaatschappij niet over. Samen met de ketenpartijen COV (rood vlees) en Nepluvi (pluimvee) schreven wij hierover een opinie. Wij ontvingen daarop veel positieve reacties, maar ook enkele negatieve. Geregeld proberen wij opinies in kranten te krijgen. Maar wat we zien, is dat dierenpartijen daarmee meer persaandacht scoren dan de agrarische. Hoe komt dat?

Dierenpartijen zijn niet zozeer met meer mensen, maar zij steunen elkaars boodschappen met meer mensen. Dat is de sleutel. Als wij in de land- en tuinbouw op het gebied van communicatie allemaal zouden samenwerken, dan hebben wij ook meer stemmen. Dus stoppen met elkaar vliegen afvangen. Steun elkaar en val elkaar zeker niet af.

De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) en andere organisaties kozen ervoor samen op te trekken in de communicatie. Dat maakt ook dat de boodschap over KLM werd opgepakt. Door samen te werken, hebben we veel meer kracht en uitstraling. Het gaat dan om organisaties van boeren, ketenpartijen en organisaties die de boeren een warm hart toedragen en dat bouwen we verder uit.

Als wij in de land- en tuinbouw op het gebied van communicatie allemaal zouden samenwerken, dan hebben wij ook meer stem

Linda Janssen, voorzitter POV

Daarbij staat wat ons betreft de boer aan het roer. Je hebt immers veel meer boeren dan organisaties. Door zoveel mogelijk leden te betrekken bij de communicatie, kun je al snel veel meer communicatiekracht opbouwen. Alle (familieleden en medewerkers van) POV-leden die willen meehelpen om ons verhaal over het voetlicht te krijgen, worden met open armen ontvangen door het pr-team.

Ons pr-team groeit en telt nu al uit zo'n vijftig leden, die op allerlei fronten een flinke steen bijdragen. The Pig Story, ons platform, groeit elke dag. De een ontvangt bezoekers en vertelt het verhaal over het eigen bedrijf, de ander doet het met humor op sociale media. Samen zetten wij het 'vergroeningsplan' van KLM in perspectief. De optocht voor het eerlijke, correcte verhaal wordt steeds groter. Loop ook mee.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer