%27Help+mee+om+vlees+en+zuivel+trendy+te+maken%27
Column
© POV

'Help mee om vlees en zuivel trendy te maken'

Het is weer zomer. De periode die door ngo's traditiegetrouw wordt aangegrepen voor campagnes tegen de consumptie van vlees en zuivel. We zagen weer veel advertenties voorbijkomen die het publiek bespelen met emotionele beelden. Alles met het doel mensen zich te laten schamen voor het eten van dierlijke producten. Wat wij zien, is dat dergelijke organisaties het vaak minder nauw nemen met de juistheid van hun informatie.

Voortdurend verspreiden meerdere organisaties en hun achterban dezelfde valse informatie. Immers, de kracht van de boodschap zit 'm in de herhaling. Zo zien we iedere keer opnieuw het vergelijk voorbijkomen tussen een SUV en een koe. Om de CO2-uitstoot laag te houden, telt bij de auto alleen het brandstofgebruik. Bij de koe wordt alles meegeteld, tot en met de fabricage en verpakking van het eindproduct aan toe.

Ik kan veel meer voorbeelden noemen van valse framing. Een kleine actieve groep organisaties en politici bedient zich van het bewust verdraaien van informatie. Zij praten mensen die dierlijke producten eten, een schuldgevoel aan. Ik vind dat Nederlanders recht hebben op eerlijke informatie. Bovendien moeten mensen kunnen genieten van een goed en lekker stukje vlees en daar met trots over kunnen vertellen op bijvoorbeeld sociale media.

De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) heeft een traject ingezet om tegenwicht te bieden aan de grote hoeveelheid antiberichten. Hoe? Wij weten dat we er met één bericht over hoe het werkelijk zit en hoe goed onze boeren voor hun dieren zorgen, bij lange na niet zijn. Er is veel meer nodig. Wij hebben ingezet op de strategie 'veel meer is veel beter'.

Een kleine actieve groep organisaties en politici bedient zich van het bewust verdraaien van informatie

Linda Janssen, voorzitter POV

Er zijn veel berichten nodig, uit veel verschillende kanalen, die veel worden gedeeld en geliket door veel mensen. Massa creëert impact. Wij zijn bezig met het bundelen van de krachten op sociale media. Niet alleen POV-leden betrekken we erbij, maar ook vrienden van de POV, andere landbouwsectoren en het liefst veel burgers.

Wij zoeken met betaalde campagnes de burgers die genieten van onze producten, ons een warm hart toedragen en ons graag steunen. Met een zo groot mogelijke groep willen we ervoor zorgen dat onze gezamenlijke stroom aan berichtjes massaal wordt verspreid. Help mee om vlees en zuivel trendy te maken.

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    18° / 13°
    20 %
  • Vrijdag
    21° / 11°
    20 %
  • Zaterdag
    22° / 13°
    10 %
Meer weer