Bloemenwebshop+gaat+als+een+speer
Achtergrond
© Henk Bouwman

Bloemenwebshop gaat als een speer

Bloemenvandeteler.nl wil online betaalbare boeketten bieden aan consumenten. Die kunnen de telers van wie zij in de webshop bloemen kopen, leren kennen via filmpjes op sociale media.

John Bos van snijcymbidiumkwekerij Special Orchids in het Zuid-Hollandse Bergschenhoek en zijn zus Marieke hadden al langer plannen om een webshop beginnen. Consumenten zouden daarmee via abonnementen snijbloemen direct van de teler kunnen kopen. Naar hun idee waren de prijzen bij de al bestaande online initiatieven zo hoog dat consumenten daar alleen bloemen als cadeau kochten en niet voor zichzelf.

De ondernemers streefden ernaar om boeketten van rond de 15 euro aan te bieden. De coronacrisis bracht de plannen in een stroomversnelling, doordat de export van bloemen inzakte. 'Mijn broer is een echte ondernemer en zei: 'Ik ga het gewoon doen', zegt Marieke Bos.


Positief gevoel

Zelf had Bos op dat moment corona, waardoor ze haar werk op de marketingafdeling bij een multinational tijdelijk moest stilleggen. Ondanks dat dacht ze mee met haar broer, die in eerste instantie het web op wilde met discountbloemen.nl. Zij vond dat geen goede naam, maar stelde bloemenvandeteler.nl voor om aan te sluiten bij de trend dat je met bloemen echt iets voor jezelf koopt en het positieve gevoel dat daarbij hoort.

Consumenten zien waar hun bloemen vandaan komen

Marieke Bos, bloemenvandeteler.nl

Haar broer nam Remko Nieuwesteeg in dienst, die zowel een passie heeft voor systemen en data als ervaring in de sierteeltsector.


Facebook en Instagram

Na vijf weken ging de website eind april 2021 in de lucht en begonnen de initiatiefnemers via Facebook en Instagram leden te werven. 'Dat liep als een speer', zegt Bos. 'In een mum van tijd gingen we van vijf naar veertig karren per week met boeketten die PostNL voor ons verstuurde.'

Bij bloemenvandeteler.nl kunnen consumenten kiezen uit twee abonnementen waarbij ze iedere veertien dagen zonder verzendkosten een gemengd boeket krijgen toegestuurd: 'Lief' voor 14,99 euro en 'Heel Lief' voor 19,99 euro per bos. Daarnaast kunnen zij glazen vazen, cadeaubossen en cadeaubonnen bestellen. Bezorging vindt plaats door heel Nederland en de flexibele abonnementen zijn ieder moment opzegbaar of op pauze te zetten.


Filmpjes van interviews

De meerwaarde voor de eindgebruiker zit 'm volgens Bos niet alleen in de verhoudingsgewijs lage prijs, maar ook in de mogelijkheid die de eindklant heeft om kennis te maken met de telers. Op sociale media kunnen zij filmpjes van interviews met hen bekijken.

'Wij willen de teler, die meestal anoniem blijft, een podium geven. Consumenten kunnen zien hoe zij hun bloemen kweken en waar ze vandaan komen.'


52 kwekers

Aan de webshop leveren nu 52 kwekers bloemen, een aantal dat de ondernemers graag nog willen verdubbelen. Daarbij is een eis dat telers nieuwe soorten toevoegen aan het assortiment, willen meedenken over de planning en openstaan om iets te vertellen over hun bedrijf.

Een van de telers van het eerste uur is Jelle Pippel van Pippel Lisianthus in het Gelderse Brakel. 'Wij leveren alleen aan de zakelijke markt, maar met bloemenvandeteler.nl hebben we de kans om te laten zien wie de teler achter de boeketten is. Een vriendin van mijn moeder vond bijvoorbeeld een boeket dat ze kreeg via de webshop een fantastische verrassing, vooral toen ze hoorde dat wij daar ook aan leveren', zegt hij.


Reacties van consumenten

De teler heeft niet direct meer omzet, maar reacties van consumenten kunnen volgens hem wel leiden tot een aangepaste bedrijfsvoering. Ondanks de groei van driehonderd stelen per week bij de start naar zes- tot zevenduizend stelen nu blijft de levering aan de webshop procentenwerk. Volgens Pippel is de prijs die hij ontvangt, vergelijkbaar met die van andere afnemers.

Ook René Eikelenboom, mede-eigenaar van Arcadia Chrysanten in het Noord-Hollandse De Kwakel, levert al bloemen aan de webshop sinds de start. Bij Arcadia Chrysanten gaat het eveneens om relatief kleine volumes die goed haalbaar zijn vanuit de totale productie. 'Ik vind het mooi dat we lang van tevoren weten wat we moeten leveren.'


Rode pluischrysanten

Als voorbeeld noemt Eikelenboom dat consumenten rond Kerstmis graag rode pluischrysanten willen en zij deze efficiënter kunnen produceren als het leverschema lang van tevoren duidelijk is. De teler zegt dat hij niet veel heeft teruggehoord over een filmpje waaraan hij heeft meegewerkt. 'Maar ik werk er graag aan mee. Het is tenslotte nooit negatieve reclame.'

Bos wil niets zeggen over de investering die nodig was voor de opstart van bloemenvandeteler.nl en de omzet, maar wel dat de webshop een groot succes is. 'We hebben al twintig keer taart gegeten om te vieren dat we weer een mijlpaal hadden gehaald.' Vanuit hun vestiging in Aalsmeer zal de onlinewinkel dit jaar waarschijnlijk 270.000 boeketten verkopen, voor het grootste deel aan abonnementhouders.


Internationale uitbreiding

In 2023 verwacht Bos dat de verkoop oploopt tot tussen de 500.000 en 700.000 boeketten per jaar. De focus van de webshop ligt nu op Nederland, maar de initiatiefnemers sluiten internationale uitbreiding niet uit.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    21° / 11°
    20 %
  • Zaterdag
    22° / 13°
    10 %
  • Zondag
    23° / 14°
    20 %
Meer weer