Blue+Horizon+ziet+kansen+alternatieve+eiwitmarkt
Interview
© Hans Prinsen

Blue Horizon ziet kansen alternatieve eiwitmarkt

Björn Witte is CEO en managing partner bij Blue Horizon. In een recent onderzoeksrapport ‘Food for Thought: The Protein Transformation’, schrijft hij over de groeiende markt van alternatieve eiwitten. Tegen 2035 zou deze markt een waarde van minstens 290 miljard dollar kunnen bereiken.


Wat is Blue Horizon voor organisatie?

‘Blue Horizon is een innovatieve branche-expert die investeert in de ontwikkeling van de alternatieve eiwitmarkt voor de transformatie naar een duurzaam voedselsysteem. Het bedrijf werd in 2016 opgericht door Roger Lienhard en is gevestigd in Zürich. Blue Horizon wil de wereld voorzien van impactvolle voeding.’

In het meest optimistische geval zal de alternatieve eiwitmarkt in 2035 meer dan 20 procent van de totale eiwitmarkt uitmaken

Björn Witte, CEO Blue Horizon

Hoe doen jullie dat?

‘We investeren in verschillende bedrijven die de transformatie van dierlijke eiwitten naar alternatieve, gezonde eiwitten als hun missie zien. Dit doen we met behulp van afzonderlijke organisaties gedurende de hele levenscyclus van bedrijven. We zien dat de alternatieve eiwitmarkt wereldwijd in opmars is en geloven dat we in de nabije toekomst meer impact kunnen maken binnen de voedingsindustrie. In ons recent verschenen onderzoeksrapport worden deze ontwikkelingen bovendien bevestigd.’


Hoe is het rapport tot stand gekomen?

‘In samenwerking met managementconsultingbureau Boston Consulting Group (BCG) hebben wij gekeken naar de huidige ontwikkelingen op de markt en deze vertaald naar een toekomstcasus. Deze casus bestaat uit drie fasen en is afhankelijk van adaptatie. Hoe sterker de smaak en textuur van alternatieve eiwitten overeen komt met die van vlees, hoe sneller de adaptatie.’


Wat zijn de verwachtingen?

‘In het meest optimistische geval zal de alternatieve eiwitmarkt in 2035 meer dan 20 procent van de totale eiwitmarkt uitmaken. Echter, dit zal zich alleen voordoen als de technologie zo ver is ontwikkeld dat alternatieve eiwitproducten in smaak en textuur gelijk zijn aan dat van vlees. Daarnaast zullen de productiekosten en daarmee de consumentenprijs lager moeten liggen. Voor plantaardige eiwitten zal dit sneller gaan dan voor eiwitten op basis van fermentatie of cellen.’


Welke plantaardige ingrediënten kunnen we op ons bord verwachten?

‘Soja is het meest gebruikte ingrediënt voor plantaardige eiwitproducten. Dit zal in de toekomst nog steeds zo zijn. Soja is in vergelijking met andere proteïnen ook goedkoper te verbouwen. Ook zien wij in gele erwten grote mogelijkheden. Het aandeel algen en paddenstoelen op de alternatieve eiwitmarkt zal ook groeien.’

Weer

  • Vrijdag
    13° / -1°
    10 %
  • Zaterdag
    13° / -1°
    10 %
  • Zondag
    12° / 1°
    10 %
Meer weer