Veenhuis+introduceert+tank+met+vier+wielen+op+%C3%A9%C3%A9n+schuifas
Achtergrond
© Frits Huiden

Veenhuis introduceert tank met vier wielen op één schuifas

Veenhuis komt met een 16 kuubs tank met vier wielen op één as. De buitenste wielen kunnen 65 centimeter naar buiten schuiven, zodat trekker en tank altijd in hun eigen spoor rijden. Zo wordt de bodemdruk verdeeld.

Nog geen twee jaar geleden fuseerden voormalig concurrenten Schuitemaker en Veenhuis met elkaar. Schuitemaker legt zich sindsdien toe op rode machines voor voederwinning en Veenhuis pakt onder eigen naam en in het geel alles aan op het gebied van mestverwerking.

Hoofdkwartier is Rijssen waar in plaats van Schuitemakerborden nu de naam SVgroup prijkt en naast rode gele machines worden gemaakt. Sinds deze fusie is een eerste gezamenlijke ontwikkeling klaar. De gele Veenhuis Quad-mesttank die al sinds 2010 wordt gebouwd, is opnieuw geconstrueerd en voorzien van een schuifas.


Rode streep

Een rode streep op de gele tank onderstreept letterlijk de symbiose. In de constructie is namelijk zowel DNA van Veenhuis als van Schuitemaker te vinden. Zo is de tank te krijgen met zowel de standaard korte 8 duims zuigarm als de optionele knikzwaaiarm om makkelijker uit containers te zuigen. Zowel links als rechts is er overigens een aansluiting voor een 6 duims slang.

Behalve een stenenvanger is er optioneel een snijkast die ook met knoppen op de tank is te bedienen.


Verdringerpomp

De Quad Shift heeft geen vacuümpomp, maar een Vogelsang-verdringerpomp met optioneel een turbovuller in de zuigarm. Hiermee is de dosering automatisch te sturen via het toerental. De maximale pompcapaciteit ligt dan rond de 8.500 liter per minuut.

Er is keuze uit een driepuntshef met sturende heflatten of een starre vierpuntshef. Deze tilt ruim 4 ton en kan de Euroject Twin-bemester van 8,63 meter breed en 3,5 ton eigen gewicht met gemak tillen. Ook de grotere 9,38 meter brede bemester kan hij tillen, maar de tank zou dan in transport te hoog worden. De neerwaartse druk is instelbaar.


Grote wielen

Het systeem waarbij vier grote 620/80R42-wielen onder de tank op één lijn staan en de buitenste wielen naar buiten kunnen schuiven, wordt ook gebouwd door Duport en Kaweco. Het systeem dankt zijn populariteit aan de wendbaarheid van één as en kan tegelijk het gewicht van de tank verdelen over vier wielen die bovendien niet in het zelfde spoor als de trekker lopen.


Uitgeschoven ontstaat er tussen de wielen 80 centimeter ruimte waar het trekkerspoor in past.
Uitgeschoven ontstaat er tussen de wielen 80 centimeter ruimte waar het trekkerspoor in past. © Frits Huiden

De wielen kunnen bij deze Quad Shift 65 centimeter uitschuiven waardoor er 80 centimeter ruimte tussen de banden ontstaat. Daardoor rijden trekker en tank elk in hun eigen spoor bij zowel 650 en 710 millimeter brede wielen onder de trekker en is daar dus geen overlap.


Combinatie van loonbedrijf Reijlink

Bij 900 millimeter brede wielen is er wel een kleine overlap, zoals bij deze combinatie met de dikke 315 pk sterke New Holland T7.315 op 900/60R42-banden van loonbedrijf Reijlink in Holten. De tank zou met veel minder vermogen en een wat lichtere trekker toe kunnen, zeker als de topdrukcilinder zijn werk doet voor druk op de vooras, weet de loonwerker.

De pk's komen wel van pas op de stukken waar het wat zwaarder gaat, ervaart hij. In uitgeschoven stand klappen er hydraulisch beschermingskappen voor en achter de wielen omwille van de veiligheid.


Rijenafstand

Bij de schuifconstructie is niet per se rekening gehouden met het bemesten van mais na opkomst wat betreft rijenafstand. Het wisselen van de wielen voor rijenbemesting is immers niet zomaar even te doen. Bij Veenhuis zijn de wielen aan de shiftas pendelend opgehangen en net als de gegalvaniseerde dissel hydraulisch geveerd.


Ingeschoven blijft de tank binnen de 3 meter. De dissel is hydraulisch geveerd.
Ingeschoven blijft de tank binnen de 3 meter. De dissel is hydraulisch geveerd. © Frits Huiden

De buitenste wielen worden belast door de lading van de tank en de binnenste wielen worden met behulp van proportionele drukregeling met gelijke druk belast. Daardoor is de druk altijd gelijk verdeeld over alle wielen. De tank is ingeschoven dan minder dan 3 meter breed en de wielen staan dan ruim 15 centimeter uit elkaar.


Kvernelandterminal

De tank heeft een eigen hydraulisch systeem, centrale smering en alles is via Isobus aan te sturen met de Tellus Go-terminal van Kverneland. De software maakt de SVgroup zelf. Zo zijn functies te combineren en mestgiften en gps in te stellen.


De bediening verloopt via de Tellus Isobus-terminal van Kverneland.
De bediening verloopt via de Tellus Isobus-terminal van Kverneland. © Frits Huiden

Voor een vlotte bediening is er ook een extra gefixeerde multistick naast de terminal te zetten met enkele sneltoetsen. Optioneel is de Nutriflowtechniek met NIR-sensor en dosering van vloeibare kunstmest te krijgen op de tank.


Enige uitvoering

De tank waar loonbedrijf Reijlink mee werkt met opties zoals een schuifas en een luxe zuigarm kost 173.000 euro exclusief btw. Deze 16 kuubs tank blijft de enige uitvoering. Voor kleinere uitvoeringen is er bij Veenhuis te weinig vraag.

Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    17° / 10°
    20 %
  • Woensdag
    15° / 11°
    50 %
  • Donderdag
    15° / 7°
    20 %
Meer weer