Prijs+en+consumptie+groenten+en+fruit+stijgen
Achtergrond
© Thierry Schut

Prijs en consumptie groenten en fruit stijgen

Corona heeft de consument aangezet tot het eten van meer verse groenten en vers fruit, blijkt uit cijfers die GroentenFruit Huis bekend heeft gemaakt. Prijzen gingen ook omhoog.

Met 4 procent is de consumptie van verse groenten en vers fruit vorig jaar omhoog gegaan. Huishoudens kochten 9 procent meer voor hun maaltijden thuis, terwijl restaurants en catering 45 procent minder serveerden, blijkt verder uit de cijfers van GroentenFruit Huis. Consumenten brengen door corona meer tijd door in de keuken en gaan vaker aan de slag met recepten.

'Nu eten buitenshuis er even niet inzit en consumenten zich meer dan anders bekommeren om hun gezondheid en die van hun gezinsleden, groeit de vraag naar groenten en fruit', stelt een woordvoerder van GroentenFruit Huis. Met name producten die bij de consument te boek staan als vitaminerijk, zoals paprika en sinaasappels, doen het goed.

Van deze ontwikkeling profiteert de detailhandel. Groenten als paprika, ui, courgette, prei en aubergine gingen vorig jaar grif over de toonbank. Sinaasappel, avocado, mandarijn en blauwe bes waren de hardlopers in fruit.


Verspakketten en maaltijdboxen

Dat de consument meer tijd neemt om te koken, blijkt ook uit de verkoop van onbewerkte groenten. Die stijgt harder dan die van gesneden groenten. Verspakketten en maaltijdboxen genieten eveneens meer belangstelling. De verkoop van verspakketten steeg het afgelopen jaar met 30 procent. Vier op de tien huishoudens kopen inmiddels soms of regelmatig zo'n pakket. Het aantal verkochte maaltijdboxen nam met 21 procent toe.

De consumentenvraag naar groenten is vorig jaar met 11 procent gestegen. Bij fruit was de plus 6 procent. Groenten en fruit zijn ook duurder geworden. Volgens GroentenFruit huis lag de gemiddelde prijs voor fruit 10 procent hoger dan in 2019 en voor groenten 2 procent.

Dat wordt bevestigd door de consumentenprijsindex die Wageningen University & Research bijhoudt. Deze index voor vers fruit is gestegen van 110 naar bijna 120. Die voor verse groenten lag in 2020 gemiddeld iets hoger dan in 2019.



Corona heeft in 2020 de onlineverkoop een flinke zet gegeven. Het kopen van verse groenten en vers fruit op internet is met 60 procent toegenomen. Het Foodservice Instituut Nederland stelt dat maaltijd- en boodschappenbezorging de twee grote winnaars zijn van de coronacrisis. Vorig jaar groeide de totale bezorgingsmarkt met 43 procent.

In het internationale handelsverkeer heeft corona ook zijn sporen achtergelaten. De Nederlandse export van groenten en fruit is in 2020 met 6 procent gestegen naar een waarde van 12,9 miljard euro. De groei is vooral te danken aan geïmporteerd fruit dat via de Rotterdamse haven samen met Nederlandse producten als totaalpakket wordt doorverkocht aan het Europese achterland. De afzet van fruit in het buitenland steeg met 13 procent, die van groenten daalde met 1 procent in vergelijking met 2019.



De top 3 afzetmarkten zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Er ging 9 procent meer groenten en fruit naar de Bondsrepubliek, waardoor de exportwaarde uitkwam op 4,8 miljard euro. Paprika, komkommer, tomaat en appel droegen het meeste bij aan de groei.

Cijfers van het Duitse agrarische marktbureau AMI in tonen dat de consumptie van groenten en fruit ook in Duitsland is toegenomen. Evenals in Nederland moesten consumenten hiervoor meer neertellen.

Weer

  • Zondag
    20° / 13°
    50 %
  • Maandag
    19° / 11°
    20 %
  • Dinsdag
    20° / 10°
    20 %
Meer weer