Dikke veldrobot voor elk machinepark
Geen klein veldrobotje op accu dat plantspecifiek moet werken, maar een flink rupsvoertuig met grommende Deutz-viercilinder van 156 pk. Dat is de autonoom rijdende Agbot van AgXeed in het Limburgse Oirlo. Een impressie.
Aan de ontwikkeling van de Agbot werkt AgXeed al twee jaar. Net als bij een trekker is er gewoon een driepuntshef, aftakas en hydrauliekventielen achterop. De Cat III-achterhef tilt 8 ton en de Cat II-fronthef tilt 3 ton. De robot kan dus gewoon met het bestaande machinepark aan de slag en de normale, vooral repeterende veldwerkzaamheden op een akkerbouwbedrijf uitvoeren.
Inmiddels staat er al 350 uur op de teller en heeft de Agbot 280 hectare bewerkt met een Lemken-schijveneg, Imants-spitmachine, diepwoeler en een driebalks cultivator. Een klus met een onlandploeg volgt. De robot weegt 6 ton en zet via zijn 620 millimeter brede rupsen niet meer druk dan 0,15 kilo per centimeter op de bodem. Volledig beladen is dat 0,5 kilo per centimeter.
'Een harde grens om de bodem te ontzien', stelt Philipp Kamps van AgXeed. 'Dit model is geschikt voor machines van 3 tot 4 meter breed. Een sterkere versie met zescilindermotor die bredere machines baas kan, wordt te zwaar. Dan kun je beter een tweede robot kiezen.'
Als je de robot zo'n 700 uur per jaar kunt inzetten, is het zeker rendabel
De bijna vierkant ogende robot is feitelijk niet meer dan een rupsonderstel met krachtbron en navigatie. Cabine, transmissie en vering zijn overbodig. Met zijn lengte van 2,55 meter is de Agbot zowel in de lengterichting als overdwars op een dieplader te vervoeren. Met een eenvoudige afstandsbediening is hij heel direct en vlot naar het perceel te rijden.
Daar kan hij autonoom aan de slag. Daarvoor legt AgXeed eerst eenmalig met gps-landmeting de perceelsranden vast. De meeste ontwikkelingstijd vergde de aansturingssoftware. Op de laptop is in de cloud vooraf een padplanning te maken met waardes als de activiteit, werkbreedte, snelheden en toerentallen. Ook de werklijnen en afmeting van de kopakker is dan in te voeren. Deze informatie wordt met beveiligde codes naar de robot gestuurd. Via de afstandsbediening is een en ander in het veld bij te stellen naar de omstandigheden.
Gps-navigatie
Voor zijn navigatie gebruikt de Agbot naast een standaard RTK-gps-techniek via 4G voor het rechtrijden ook een tweede hoogwaardiger gps-signaal voor de veiligheid. Voor obstakels tot 50 meter afstand is er een laser (Lidar 3D). Daarnaast kijkt een radar (geluidsgolven) naar obstakels dichterbij.
De Agbot zal in meerdere fases vertragen bij een obstakel, blijkt ook wanneer een medewerker voor de robot gaat staan. Tot slot is er een stootbumper die de robot stilzet, mocht het voorgaande niet werken. Dit alles bij elkaar maakt dat de robot op een open perceel mag rondrijden zonder toezicht. Ook geeft Kamps aan dat het verzekeren van de robot geen probleem blijkt.
Geen accupakket
Behalve via aftakas en hydrauliek is er elektrische aandrijving voor machines; de dieselmotor drijft een generator aan. Van hieruit worden de elektromotoren in beide rupsen aangedreven, de aftakas en hydrauliekpomp en de krachtstroom van 700 volt ofwel 100 kilowatt achterop. De aftakas is zo traploos instelbaar tussen 0 en 1.000 toeren per minuut. De LS-hydrauliekpomp zit op de motor en levert 85 liter per minuut bij 180 bar.
Er is geen accupakket. 'Die zijn te zwaar, groot en nog niet efficiënt genoeg. Met de 350 liter dieseltank en AdBlue kan de robot met gemak een etmaal werken met een driebalks cultivator', stelt AgXeed-oprichter Joris Hiddema. De Agbot werkt al met een Imants-spitmachine met elektromotor op de spitrotor. Detail: niet alleen het rotortoerental en de snelheid worden ingesteld, maar ook de haplengte van de spaden voor netter spitwerk.
Comfort niet belangrijk
Deze eerste AgBot van 156 pk op rupsen zal afhankelijk van opties tussen de 225.000 en 260.000 euro kosten. Mogelijk zijn daarbij nog overheidssubsidies van toepassing.
Kamps: 'Als je de robot zo'n 700 uur per jaar kunt inzetten, is het zeker rendabel. Je spaart immers een chauffeur uit en hebt niet meer te maken met overuren en personeelsgebrek, maar kunt wel dag en nacht doorwerken. Bovendien is comfort ook niet meer belangrijk. Je kunt de robot gerust dwars op de ploegsnedes laten werken voor een betere structuur, want het hobbelen is daarbij geen belemmering.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Stiga GYRO 500-E
2023, P.O.A.
-
Kverneland Cultivator (geen schijveneg) Enduro (HA) #24505
Gebruikt, P.O.A.
-
Vicon Schudder Fanex 804 (LH) #30604
Gebruikt, € 13.100
-
Deutz-Fahr DX 4.51 trekker
1990, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Weer
-
Zaterdag6° / 1°60 %
-
Zondag9° / 4°30 %
-
Maandag11° / 8°5 %