Machines+en+mechanisatie+kunnen+niet+zonder+onlinewereld
Achtergrond
© Tony Tati

Machines en mechanisatie kunnen niet zonder onlinewereld

De digitalisering van de landbouw is zichtbaarder dan ooit. Vrijwel iedere agrarisch ondernemer heeft inmiddels wel een onlinevergadering of webinar gehad van de voerleverancier, melkfabriek of kennispartner. Termen als 'zoom' en 'teams' zijn velen inmiddels bekend. Corona heeft daar een enorme impuls aan gegeven.

Op allerlei manieren zijn digitale communicatie en dataoverdracht in de landbouwmechanisatie toegenomen. In de verkoop van machines via veilingen, in marketing via sociale media en virtuele beurzen. En zelfs in de reparatie van machines en scholing van monteurs.

Niet voor niets is een wereldmerk als Kubota dit jaar een samenwerking aangegaan met Microsoft om processen te automatiseren.

New Holland kwam in 2017 al met een trekkersimulator voor het onderwijs. De simulator op zes hydraulische poten geeft het idee dat je een echte rit op de trekker maakt, inclusief beweging en beeld. Je zou erin kunnen oefenen voor het trekkerrijbewijs.

Op een digitale beurs heb je veel minder respons, de sfeer mist

Jeroen Meijerink, pr-manager van Trioliet

Lely Horizon

Ook managementsystemen zetten grote stappen voorruit door steeds meer data te koppelen en analyseren. Een voorbeeld is het Lely Horizon-systeem voor melkvee dat data koppelt van de eigen koppel koeien en van diverse toeleveranciers en afnemers rondom het bedrijf.

Het programma van Lely verzamelt de data niet alleen, maar analyseert deze ook en geeft vervolgens advies over de beste aanpak.


Onlinecriminelen

De digitale opmars in de landbouw brengt ook onlinecriminaliteit met zich mee. Het aantal diefstallen van gps-schermen uit trekkers en hacks van computers neemt toe. Verschillende partijen waarschuwen het kwetsbare mkb en de landbouw hiervoor.

Bij Troostwijk Veilingen merken ze de digitalisering als geen ander. 'De hele onlinewereld heeft een enorme boost gekregen. We dachten met corona even dat de wereld stil zou komen staan, maar online is het tegendeel waar', zegt Stef Hooijman van Troostwijk Veilingen.


Niet kijken, wel kopen

Op een kijkdag van een veiling komt amper meer iemand, maar de verkopen stijgen juist, stelt Hooijman. 'Men durft nu online veel makkelijker te kopen. Er zijn ook veel meer buitenlandse kopers als eindgebruiker.'

Behalve handelaren brengen nu ook dealers en loonbedrijven vaker het materieel zelf in bij een maandelijkse veiling. Sinds twee jaar organiseert Troostwijk dergelijke veilingen zonder kijkdag.

'Er worden soms tachtig foto's en een filmpjes van de machine gemaakt en er is geen risico op nodeloos transport', stelt Hooijman. 'De machines worden dus ongezien verkocht over heel de wereld en deze opzet groeit enorm.'


Bieden vanaf telefoon

Biedingen worden voor het merendeel gedaan vanaf de telefoon, in plaats van achter de pc. 'Zonder app zouden we allang niet meer bestaan', denkt Hooijman.

Allerhande smart farming-producten zijn populair op de veilingen. 'Tweedehands gps-systemen en mest- en melkrobots worden nog weinig aangeboden, maar mochten die erbij zitten, dan is het roofgoed', laat Hooijman weten.

Net als veel voerleveranciers, accountantsbureaus en andere erfbetreders, organiseert ook Troostwijk een webinar waarbij klanten vertellen hoe zij de veiling hebben ervaren. Ook andere veilinghuizen zien de onlinehandel stijgen.


Tradus

Onlinemarktplaats Tradus registreerde drie keer zoveel gebruikers uit Nederland als in de jaren ervoor. In het tweede kwartaal van 2020 waren er 16,5 procent meer gebruikers. Tradus zegt internationaal 5,4 miljoen gebruikers te hebben. Nederland loopt daar net als Duitsland qua groei in voorop.

De onlinehandel in vrachtwagens en bouwmaterieel blijkt bij Tradus nog veel groter dan in landbouwmachines. 44 procent van de gebruikers komt uit de transportsector en 36 procent uit de bouw.

Ook de beurzen maakten een omslag. 'Jaarlijks zijn er misschien wel honderd beurzen waar we aan deelnamen met mensen en materiaal. Nu doen we veel meer aan onlinemarketing op sociale media met video's en kennisartikelen', vertelt pr-manager Jeroen Meijerink van Trioliet.


Beurzen naar digitaal event

Daarbij heeft vrijwel elke beurs een digitale variant. 'Je kunt er deelnamepakketten krijgen van pakweg 2.000 tot 50.000 euro. Toch is dat met zo'n 10 procent nog maar een fractie van de kosten van het deelnemen aan een echte beurs', legt Meijerink uit.

De pr-manager schetst dat Trioliet voor de Agritechnica twee weken met zo'n 25 mensen en veel materieel en transport in de weer is en dan ook nog een forse huur voor de stand betaalt. 'Maar uiteindelijk telt wat het oplevert. Op een digitale beurs heb je veel minder contact en respons als op een echte beurs. De sfeer is er niet.'

Salesmanager Stephen Baetens van Manitou sluit zich hierbij aan. 'Op een live beurs kun je een klant ontvangen en iets drinken. En ook dan kan het al moeilijk zijn om tot een verkoop te komen. Online is dat nog veel moeilijker.


Toekomst voor virtuele beurzen

Willem van der Zwaan van John Deere-dealer Kraakman ziet wel een toekomst voor de virtuele beurzen. 'Het beurzenbeleid was toch altijd al een punt van discussie. Online is er veel te vervangen.'

Qua service worden er online stappen gemaakt naarmate er meer elektronica op zit. Veel fabrikanten kunnen de boordcomputer op afstand uitlezen op storingen en foutcodes. Daarmee kan een chauffeur via de telefoon uitleg worden gegeven of zelfs worden gewaarschuwd dat er onderhoud nodig is.


Veel fabrikanten kunnen de boordcomputer op afstand uitlezen op storingen en foutcodes. Daarmee is een chauffeur via de telefoon uitleg te geven.
Veel fabrikanten kunnen de boordcomputer op afstand uitlezen op storingen en foutcodes. Daarmee is een chauffeur via de telefoon uitleg te geven. © Trioliet

Van der Zwaan merkt dat er steeds meer interesse is in het JD Link-systeem, waarbij via telemetrie zo'n beetje alle onderdelen van een trekker waar een sensor op zit tot in detail zijn uit te lezen. Dat gaat van de exacte locatie tot toerentallen, snelheden en verbruik.


Onderdelen bestellen

Ook het bestellen van onderdelen wordt verder gedigitaliseerd. Een voorbeeld is de Agroparts-app van Krone. In het veld is tijdens een reparatie online de onderdelencatalogus te raadplegen en direct een bestelling te maken.

Overtreffende trap is de app Smartfix die wordt ontwikkeld door IT-bedrijf Bluesquid. Deze bundelt alle eerder uitgevoerde reparaties van een mechanisatiebedrijf, zodat klanten of minder ervaren personeelsleden met die kennis een lastige storing kunnen oplossen. Dat scheelt in de kosten.


De app Smartfix bundelt alle eerder uitgevoerde reparaties van een mechanisatiebedrijf zodat klanten of minder ervaren personeel met die kennis een lastige storing kunnen oplossen.
De app Smartfix bundelt alle eerder uitgevoerde reparaties van een mechanisatiebedrijf zodat klanten of minder ervaren personeel met die kennis een lastige storing kunnen oplossen. © Frits Huiden

Net als Amazone al eens liet zien op de Agritechnica wil ook Smartfix gaan werken met een remote support-bril, zoals Google Glass. Je hoeft dan alleen maar naar de storing te kijken en er verschijnen handleidingen, reparatieopties en onderdelenlijsten in je bril. Of er kijkt een monteur op afstand mee.

De digitale mogelijkheden lijken dus onbegrensd en zullen blijvend een deel van echt contact vervangen.


Terughoudendheid bij verkoopconfigurator

Bij verkoop van trekkers en machines zijn er meer digitale mogelijkheden. Een steeds populairdere onlinetool is een configurator om zelf je machine samen te stellen en een offerteprijs te ontvangen. Vanuit fabrikanten is er nog wat terughoudendheid om klanten daarmee aan de slag te laten gaan. Zowel Trioliet als Manitou geven aan dat ze de dealer niet voorbij willen lopen. 'De dealers hebben de configurator wel op zak, maar we zijn nog niet zover dat we hem ook online zetten. Wij hebben een uitgebreid gamma en de modulebouw is wat minder ver doorgevoerd. Zomaar een paar opties aanklikken, kan dus niet altijd. De dealer kent onze machine en zijn klant en weet dus het beste wat hij voor welke prijs kan aanbieden', legt Meijerink van Trioliet uit. Andere partijen, zoals Fendt, hebben wel een configurator online en zelfs in een app verwerkt. In de autowereld is het online kopen van zowel nieuw als tweedehands gebruikelijk.

Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    9° / -2°
    20 %
  • Woensdag
    9° / -2°
    30 %
  • Donderdag
    9° / -2°
    10 %
Meer weer