Organisaties willen dat afspraken kentekenkosten worden nagekomen
Fedecom, LTO Nederland, Cumela en BMWT eisen dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de afspraken over de kentekenkosten nakomt. Door hogere kosten krijgt de sector te maken met een lastenverhoging van bijna 5 miljoen euro per jaar.

De gezamenlijke brancheorganisaties Fedecom, LTO, Cumela en BMWT hebben in een brandbrief aan minister Van Nieuwenhuizen nadrukkelijk verzocht de kosten van identificatie en registratie van nieuwe voertuigen vast te stellen op maximaal 61 euro per voertuig. Dat is in de beantwoording van Kamervragen afgelopen april zwart-op-wit door haar toegezegd.
Met grote verbazing nemen de brancheorganisaties daarom nu kennis van het voornemen van de RDW om fors meer kosten van de invoering van de registratie en kentekenplicht van nieuwe (land)bouwvoertuigen bij de sector neer te leggen.
Kosten afgewenteld
De brancheorganisaties hebben zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor een praktische invoering van registratie en kentekening van (land)bouwvoertuigen. Dat deden ze ter bevordering van de verkeersveiligheid. Zij voelen zich overvallen door de RDW-informatie dat de kosten van identificatie en registratie van nieuwe voertuigen worden afgewenteld op de sector.
In antwoord op Kamervragen heeft Van Nieuwenhuizen in april nog geantwoord dat de kosten van in gebruik genomen (land)bouwvoertuigen voor 1 januari 2021 30 euro zouden bedragen en van nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2021 61 euro. Nu krap een maand voor de invoering, blijken de RDW-kosten voor nieuwe voertuigen ruim 200 euro per voertuig hoger te worden dan toegezegd. Dat komt voor de sector neer op een lastenverhoging van bijna 5 miljoen euro per jaar.
Inschrijvingsprocedure
De RDW is door het bedrijfsleven al eerder verzocht om de versnelde inschrijvingsprocedure voor Europees type-goedgekeurde (land)bouwvoertuigen en nationale kleine serie goedkeuringen met Certificate of Conformity (COC) voor te bereiden. Dat wordt telkens vooruitgeschoven, terwijl deze versnelde inschrijving bij de overige door RDW geïdentificeerde en registreerde voertuigen de standaard werkwijze is.
Het gevolg is dat de RDW elk individueel nieuw (land)bouwvoertuig in 2021 via inspectie gaat schouwen en daarna pas registreren. Deze tijdrovende werkwijze heeft grote gevolgen voor de logistiek en planning van de machineleveranciers, die vanwege seizoensinvloeden veel voertuigen in korte tijd in het voorjaar uit moeten leveren.
Maximaal 61 euro
Fedecom, LTO, Cumela en BMWT hebben de minister dringend verzocht om de RDW een aanwijzing te geven dat kosten van identificatie en registratie voor nieuwe (land)bouwvoertuigen maximaal 61 euro per voertuig mogen bedragen. Voorts wordt een directe invoering van de versnelde inschrijving van alle (land)bouwvoertuigen, die voorzien zijn van een COC-verklaring, gevraagd.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners



Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Krone KW7.70 schudder
2004, P.O.A.
-
Pottinger Novacat 305 3-puntsmaaier
Gebruikt, P.O.A.
-
Valtra T234A
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 7260R (WD) #58387
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
HR Manager
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Manager
Veen Innovatie Polder Hegewarren - Oudega, Smallingerland
Agrarisch specialist Veehouderij
AB Vakwerk Groep B.V. - Drachten
Akkerbouw medewerker in Creil
AB Vakwerk Groep B.V. - Creil, Noordoostpolder
Allround medewerker akkerbouwbedrijf (meerdere kandidaten)
AB Vakwerk Groep B.V. - Wieringerwerf (Hollands Kroon)
Weer
-
Vrijdag3° / -2°10 %
-
Zaterdag4° / -3°10 %
-
Zondag4° / -3°10 %