Fedecom schept duidelijkheid over registratie- en kentekenplicht

Met de branchespecifieke beslisboom schept Fedecom duidelijkheid voor boeren, loonwerkers, overige gebruikers en mechanisatiebedrijven over de aanstaande registratie- en kentekenplicht.

Fedecom+schept+duidelijkheid+over+registratie%2D+en+kentekenplicht
© Han Reindsen

Per 1 januari 2021 moeten eigenaren van nieuwe (land)bouwvoertuigen die op de openbare weg rijden, hun voertuigen registreren en kentekenen. Maar ook voor eigenaren van bestaande (land)bouwvoertuigen verandert er iets.

Welke voertuigen hebben welke verplichting en welke voertuigen zijn vrijgesteld? De nieuwe beslisboom van Fedecom schept in minder dan een minuut duidelijkheid. Vanaf deze week is de beslisboom als poster en als flyer te vinden bij elk Fedecom-lid.


Icoontjes

Voertuigcategorie R en S, MMBS, een getrokken werktuig. Het zijn afkortingen en termen die voor sommigen misschien voor zich spreken, maar voor de meeste mensen niet direct duidelijk zijn. Zeker als je er niet wekelijks of maandelijks mee te maken hebt. Daarom geeft de Fedecom-beslisboom met icoontjes aan welk type voertuig de wetgever precies bedoelt. Want een verkeerde inschatting kan grote gevolgen hebben.

De wetswijzigingen maken onderscheid tussen bestaande (land)bouwvoertuigen in gebruik voor of nieuwe geleverd vanaf 1 januari 2021 wat betreft de kentekenplaatplicht, maximumconstructiesnelheid, rijsnelheid en/of ontheffingsplicht.


Overgangstermijn

Voor (land)bouwvoertuigen die vanaf 1 januari 2021 worden geleverd aan gebruikers, geldt dat deze geregistreerd en gekentekend moeten zijn. Voor bestaande voertuigen die al voor 1 januari 2021 in gebruik zijn genomen, geldt tot 2025 een overgangstermijn.


Er geldt voor zowel nieuwe als bestaande voertuigen een vrijstelling voor bijzondere categorieën (land)bouwvoertuigen. Naast de registratieplicht gaat de wettelijke maximumsnelheid op bepaalde wegen voor (land)bouwvoertuigen omhoog van 25 naar 40 kilometer per uur.


Stroomschema

Via een stroomschema met korte en duidelijke toelichtingen creëert de beslisboom snel overzicht en duidelijkheid. In één oogopslag is duidelijk of het nieuwe of reeds in gebruik zijnde (land)bouwvoertuig geregistreerd moet worden en of er een kentekenplaat moet worden gemonteerd. En het wordt duidelijk voor welke categorieën voertuigen een vrijstelling of uitzondering geldt.

Overigens is een vergelijkbare, overzichtelijke beslisboom voor de APK-plicht gemaakt. Fedecom heeft vanuit haar informatie- en zorgtaak op haar website een speciale pagina gewijd aan de registratie en kentekenen met de beslisbomen, een brochure met alle achtergrondinformatie en een overzicht van alle mogelijke vragen over de veranderingen per 1 januari 2021.


Gebruik overgangsjaar

Fedecom heeft met andere belangengroepen bereikt dat 2021 een overgangsjaar is. De branchevereniging adviseert eigenaren van (land)bouwvoertuigen die in gebruik zijn voor 1 januari 2021, optimaal gebruik te maken van dit overgangsjaar 2021. Volgens directeur Gerard Heerink van Fedecom biedt dit verschillende voordelen.

Fedecom raadt haar leden die nieuwe, kentekenplichtige voertuigen leveren en/of dergelijke voertuigen in voorraad houden, verder aan zo snel mogelijk een RDW-erkenning aan te vragen en wel voor 15 november.



Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 1°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / -1°
    20 %
Meer weer