Cono-melkrijder gebruikt liquid natural gas

Transporteur Mart de Waard van Danmel Transport rijdt sinds kort met een vrachtwagen op liquid natural gas (lng), een nieuwe stap in verduurzaming. De nieuwe RMO-combinatie wordt ingezet voor het melktransport van de Noord-Hollandse veehouders die zijn aangesloten bij coöperatie Cono Kaasmakers.

Cono%2Dmelkrijder+gebruikt+liquid+natural+gas
© CONO Kaasmakers

Lng levert naar verwachting 20 procent CO2-reductie op, ten opzichte van diesel. Daarnaast is een fluisterstille accu-oplegger toegevoegd.

Danmel Transport rijdt sinds kort met een 400 pk Scania G410 LNG 4x2-trekker langs de melkveehouderijen in Noord-Holland die zich hebben aangesloten bij Cono. Met de inzet van dit vloeibare aardgas, een duurzame fossiele brandstof, wordt fors minder CO2-uitstoot verwacht. Bovendien kan de motor in de toekomst overschakelen naar biobrandstof.


Oplegger met accu

Daarnaast bestaat de RMO-combinatie uit een innovatieve oplegger die is voorzien van een eigen accu. Het verpompen van de melk vanuit de melktank van de boerderij naar de tankwagen gebeurt daardoor niet langer met een draaiende motor, maar volledig op elektriciteit van deze accu. Voor het opladen hiervan wordt onder meer de energie gebruikt die vrijkomt bij het rijden, zoals tijdens het remmen.

Het geluidsniveau van ruim onder de 60 decibel – vergelijkbaar met een koffiezetapparaat of elektrische tandenborstel – zorgt voor een fluisterstille werking en dus voor nachtrust voor de melkveehouder. Dat is van belang, gezien de 24/7 transportactiviteiten. Dankzij de accu-oplegger houdt de trekker ruimte over voor extra lng-tanks, zodat de actieradius wordt vergroot.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer