BPV+wil+aandeel+biologisch+ei+verdubbelen
Achtergrond
© William Hoogteyling

BPV wil aandeel biologisch ei verdubbelen

De Biologische Pluimveehouders Vereniging (BPV) legt de lat hoog. Binnen vijf jaar wil de vereniging het aandeel biologische eieren in Nederland verhogen van 10 naar 20 procent. Het bestuur en in het bijzonder bestuurder Willem van Mourik zijn de drijvende kracht achter dit initiatief. Het sectormerk BioEggie moet daarbij helpen.

Op het bedrijf van biologisch legpluimveehouder Willem van Mourik in het Gelderse Boven-Leeuwen is het een komen en gaan van klanten. De eierautomaat loopt goed, zeker sinds de coronacrisis. De hennen scharrelen door de uitloop en maken zich het gemakkelijk door holletjes te graven in het zand.

'Zo zie ik het graag', zegt de pluimveehouder. 'Dieren die het naar hun zin hebben. We hebben hier een bankje neergezet waar mensen die gebruikmaken van de eierautomaat, even kunnen zitten en kijken. We laten graag onze uitloop met de hennen zien.'


Nieuwe driesterrenconcepten

Toch staat het verdienmodel voor biologische eieren onder druk. De prijzen van biologische eieren in de supermarkt zijn de afgelopen jaren flink gestegen, maar biologische leghennenhouders zien daar niets van terug. Daarnaast duiken er allerlei nieuwe driesterrenconcepten op, zoals Rondeel en Kipster, die potentieel een bedreiging vormen voor het biologische ei.

Ik heb het uitgezocht. Het biologische ei is nog nooit gepromoot

Willem van Mourik, biologisch legpluimveehouder in Boven-Leeuwen

Er moet dus wat gebeuren, vindt de Biologische Pluimveehouders Vereniging (BPV), waar Van Mourik bestuurslid van is. In 2019 besloten zij advies te vragen aan Willem van Veenendaal van adviesbureau Ambition Consultancy. Het resultaat is een vernieuwend sectorplan en bijbehorende sectormerk BioEggie dat vanaf 2021 voor de consument te zien moet zijn.


Van 10 naar 20 procent

Zo'n 10 procent van de eieren die in Nederland worden verkocht, is biologisch. De BPV wil dat in 2025 verdubbelen naar 20 procent. 'Ambitieus, maar we hebben de wind in de rug', stelt Van Mourik. 'De Europese Commissie wil het zelf dat in 2030 de landbouw voor 25 procent biologisch is. Ons sectorplan past daar helemaal in. Dan is die laatste 5 procent ook te realiseren.'

Het tweede doel van de BPV in het sectorplan is de winst, de toegevoegde waarde, eerlijker te verdelen in de keten. Daar moet het beschermde categoriemerk BioEggie een belangrijke bijdrage in leveren.


Aandeel kopen

Biologische leghennenhouders die lid zijn van de BPV, kunnen door het kopen van een aandeel in de BioEggie BV, producent van BioEggie-eieren worden. Zij printen het logo van BioEggie op de eieren en dragen voor ieder ei 0,0025 euro royalty af aan BioEggie BV. Daar worden promotiecampagnes en toekomstige innovatieprogramma's mee gefinancierd. Op termijn kan er worden besloten om dividend uit te keren aan de aandeelhouders.


Het nieuwe categoriemerk BioEggie.
Het nieuwe categoriemerk BioEggie. © BioEggie

Van Mourik: 'Ik heb het uitgezocht. Het biologische ei is nog nooit gepromoot. Consumenten weten wel dat er biologische eieren zijn en kopen ze dus ook al wel. Maar wat houdt het eigenlijk in?'


Beste voor de kip

Uit een marktoriëntatie die BPV liet uitvoeren, blijkt dat 70 procent van de consumenten van boven de achttien jaar niet weet wat de voordelen van een biologisch ei zijn. 'Wij willen dat consumenten beter weten wat het inhoudt, zodat ze ook echt de toegevoegde waarde ervan zien', zegt Van Veenendaal. 'In onze ogen is biologisch het beste voor de kip, het beste voor de mens en het beste voor het milieu.'

De BPV wil zelfs een stapje verder gaan: een meer onderscheidend biologisch ei. Van Veenendaal: 'Als je echt toekomstbestendig wilt zijn, moet je ook willen vernieuwen.' BioEggie zoekt hiervoor aansluiting bij het EKO-keurmerk. In het voldoen aan het EKO-keurmerk zit al een innoverende werking opgesloten.'


Samenwerking

Met BioEggie wil de BPV de samenwerking in de bedrijfskolom aangaan. Zo kunnen bedrijven in de bedrijfskolom partner worden van BioEggie.

En de supermarkten? Zitten die hier wel op te wachten? Van Veenendaal: 'De komende maanden zitten we met allerlei partijen aan tafel. Het zal vast niet vanzelf gaan, maar ik ben ervan overtuigd dat dit goed is voor de retail. Zij profiteren er ook van als de eieren goed worden verkocht.'


De leghennen scharrelen in de vrije uitloop.
De leghennen scharrelen in de vrije uitloop. © William Hoogteyling


Sinds vijf jaar biologisch

Leghennenhouder Willem van Mourik, bestuurder van de Biologische Pluimveehouders Vereniging (BPV), is zelf vijf jaar geleden overgeschakeld op biologisch. 'Dit past goed bij mij. Hier wil ik oud mee worden', zegt hij. In het Gelderse Dreumel heeft Van Mourik al 25 jaar een leghennenbedrijf waarmee hij overschakelde op biologisch. Hij heeft op die locatie 30.000 witte hennen. Vorig jaar kocht hij samen met Ton van Welie een bedrijf in Boven-Leeuwen met 12.000 bruine hennen. De keuze voor biologisch maakt het vak echt anders, vindt Van Mourik. 'Je bent meer tijd kwijt met het in de gaten houden van de diergezondheid, maar minder met productiegerelateerde zaken.'

Weer

  • Zondag
    17° / 12°
    70 %
  • Maandag
    20° / 13°
    40 %
  • Dinsdag
    18° / 13°
    70 %
Meer weer