Melkveehouder Jansen: 'Horeca moet wel beetje boers blijven'

Harm en Maartje Jansen van de Meentboerderij in Hilversum moesten de deuren sluiten van hun multifunctionele bedrijf toen de coronacrisis uitbrak. Nu ontvangen ze weer zorgdeelnemers en bezoekers op 1,5 meter afstand.

Melkveehouder+Jansen%3A+%27Horeca+moet+wel+beetje+boers+blijven%27
© Studio Kastermans

Het is deze stralende vrijdagmiddag druk op het erf van de familie Jansen. Met een glimlach van oor tot oor mest een deelnemer van de zorgboerderij de stal uit, terwijl even verderop jonge bakfietsgezinnen uit het Gooi en senioren op elektrische fietsen neerstrijken op het terras van theehuis Juffrouw Jansen, met uitzicht op de kinderboerderij.

'Afstand houden' staat in grote letters op gele hesjes van de zorgcliënten die hun rust zoeken bij de geiten en schapen. Voor enkelen is het de eerste keer sinds maanden dat ze de zorgboerderij weer bezoeken. Dat is even wennen, zeker voor een deelnemer die lange tijd in quarantaine zat. Stilletjes geniet ze er zichtbaar van om weer onder de mensen te zijn.



'Hoe houden we contact met deelnemers terwijl de zorgboerderij gesloten is? En als de zorgboerderij weer open mag, hoe gaan we het vervoer regelen? Hoe houden we zorgdeelnemers en bezoekers op 1,5 meter afstand?' Veel vragen tolden de afgelopen periode door het hoofd van Maartje Jansen.


Met spanning kijken naar Rutte

'Met spanning keken we iedere keer naar de persconferenties van Rutte. De eerste twee weken in de lockdowntijd gingen nog wel. Maar daarna werd ik wat onrustig. Wat als het nog heel lang ging duren? We staan er financieel goed voor, maar dit raakt al onze takken', zegt de Noord-Hollandse ondernemer.

Niet alleen de zorgboerderij was dicht, maar ook de horeca en de kinderboerderij. 'En daarbij komt dat de melkprijs ook al niet heel gunstig is. Ik wilde graag vooruit plannen, maar dat was nu niet mogelijk. Daar waar ik vaak ingewikkeld in oplossingen dacht, was mijn man Harm meer van de boerennuchterheid', geeft de ondernemer aan.


Theehuis Juffrouw Jansen werkt met oornummers.
Theehuis Juffrouw Jansen werkt met oornummers. © Studio Kastermans

Zo kwamen er voor het horecagedeelte oornummers van kalveren voor bestellingen, in plaats van QR-codes die bezoekers eerst moeten scannen. 'Het moet wel een beetje leuk boers blijven. Daarvoor gaan de mensen hier juist naartoe. Op de terrassen in Amsterdam kunnen ze wel weer codes scannen.'


Tijdsloten niet nodig

En tijdsloten die ze samen met het horecateam had bedacht, blijken ook helemaal niet nodig te zijn. 'Ik dacht bij wijze van spreken dat ik wilde leeuwen moest temmen. Maar iedereen neemt de tijd en bewaart voldoende afstand.'

De gemeente gaf toestemming voor uitbreiding van het terras, zodat mensen meer uit elkaar kunnen zitten. Voordeel hiervan is dat het terras al vanaf de weg richting het Naardermeer zichtbaar is. Dit zorgt ervoor dat niet alleen jonge gezinnen, maar ook senioren die een fietstocht maken theehuis Juffrouw Jansen weten te vinden voor een lunch of kopje koffie.


Vloggen en videobellen

Jansen besteedt de horecatak uit aan tienkoppig personeel, in totaal goed voor 3 fte. De zorg over de zorgboerderij en deelnemers komt vooral op haarzelf neer. Tijdens de lockdown hield ze nauw contact met deelnemers door te vloggen en te videobellen.

'Ik heb een selfiestick aangeschaft en ben aan het filmen gegaan. Zo heb ik filmpjes gemaakt van het maaien van de eerste snede gras, maar ook de geboorte van een kalf, de jongen van de cavia en het voeren van aardappelen aan de koeien. Zo bleven de deelnemers op de hoogte van het reilen en zeilen op de boerderij.'


Vervoer van zorgdeelnemers

Met name het vervoer was een punt van aandacht, toen de zorgboerderij weer langzaam open ging. Jansen vervoert de zorgdeelnemers die niet op de fiets komen zelf. 'Dat vind ik leuk om te doen. Bovendien is het goed voor de overdracht. Ik houd goed contact met het thuisfront of de mensen van een zorginstelling', verklaart ze.


Harm Jansen melkt 150 koeien.
Harm Jansen melkt 150 koeien. © Studio Kastermans

Aanvankelijk reed Jansen voor iedere deelnemer apart, om kans op besmetting zo klein mogelijk te houden. Nu ze weer meerdere deelnemers opvangt, neemt ze per rit drie personen mee. 'Zij mogen worden vervoerd als ze een mondkapje op hebben en we alles regelmatig desinfecteren.'

Met enige regelmaat attendeert de zorgboerin de deelnemers erop dat ze hun handen moeten wassen. En ze zette een partytent op, zodat de deelnemers ook buiten kunnen eten op gepaste afstand, als het wat minder goed weer is.


Niet-geleverde zorg doorbetaald

Jansen verwacht de zorgboerderij binnenkort weer voor 80 procent te kunnen draaien. Tot nu toe wordt de niet-geleverde zorg doorbetaald. 'We zijn blij dat we eindelijk weer open kunnen. Deelnemers hebben behoefte aan structuur, aan contact met dieren en mensen. Daar bloeien ze van op.'

Een deelnemer was de eerste dag zo enthousiast dat hij om 10 uur al zijn activiteiten al had gedaan, lacht de zorgboerin. 'Hij deed zijn overall en laarzen aan en ging meteen aan de slag. We hebben het geluk dat we hier veel ruimte hebben. En dat het zomer is. We proberen creatieve oplossingen te zoeken voor de winter, als de 1,5 meterafstandsnorm dan nog geldt.'


'Hier liggen de kansen voor het grijpen'

Maartje en Harm Jansen kozen ruim tien jaar geleden bij de overname van de melkveehouderij met 150 koeien en 68 hectare voor een multifunctioneel bedrijf. 'De koeien stonden er prachtig bij, maar er was meer uit dit bedrijf te halen. De kansen liggen voor het grijpen', stelt Maartje Jansen. Naast een zorgboerderij waar ze jongvolwassenen met een verstandelijke beperking opvangen, hebben ze een theehuis en een kinderboerderij, die ze met de gemeente Hilversum runnen. De keuze voor een multifunctioneel bedrijf was niet vanzelfsprekend. 'We hebben overwogen naar Groningen te gaan om 250 koeien te melken. Maar we zijn echte mensenmensen', zegt Jansen. Harm Jansen vult aan: 'De deelnemers geven ons veel energie. Zo houden we lol in het werk.' De melkveehouderij en zorgboerderij zorgen voor bijna alle inkomsten. Het theehuis levert naar verhouding weinig op, vanwege de personeelskosten. 'We proberen de omzet per klant te vergroten, door het assortiment te verbreden. Zoals met broodjes hamburger van onze koeien.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer