Massale aandacht voor gehavende sierteelt

Een duizelingwekkende 5,6 miljoen keer zijn de 'red-de-sierteeltvideo's' van Stef en Bob van Veen al bekeken. Dit betekent dat vrijwel elke Nederlander met Facebook de campagne 'buy flowers, not toilet paper' kent. Reden voor het Bloemisten Netwerk om in zee te gaan met de 19-jarige tweeling.

Massale+aandacht+voor+gehavende+sierteelt
© West Country Media

Het is niet dat de broers geen ervaring hadden met video en tuinbouw. Hun bedrijf West Country Media huist midden in het Westland en maakte al video's voor onder meer kwekers en handelsbedrijven.

Maar nu de coronacrisis de Nederlandse sierteeltsector dreigt te minimaliseren, vonden de twee dat ze in actie moesten komen. De beelden van duizenden karren doorgedraaide topproducten van eigen bodem waren te zien in elk journaal en maakten Nederland verdrietig.

De broers Stef en Bob van Veen in actie voor hun geliefde sierteeltsector.
De broers Stef en Bob van Veen in actie voor hun geliefde sierteeltsector. © West Country Media

Als je de dramatische beelden ziet, wil je gewoon iets doen

Stef van Veen, mede-eigenaar van West Country Media

Stef van Veen: 'Wij komen uit een gezin waar hard werken altijd een belangrijke rol heeft gespeeld. Als je de dramatische beelden ziet van wat er nu gebeurt, wil je gewoon iets doen. De bloemen zijn versproducten en komen nu uit de kas. Langer wachten geeft elke dag extra derving.'

Hoopvolle boodschap

De broers haastten zich naar de montageruimte en combineerden beelden van de coronagevolgen met een hoopvolle boodschap: koop bloemen, geen toiletpapier! 'Met dat laatste gaan we geen ondernemers helpen. Met het eerste wel.'

De eerste clip toont in 45 seconden prachtige dronebeelden boven en in de kassen waar de broers eerder hun promotievideo's voor enkele Westlandse kwekers schoten. Vervolgens komen de aanvoerhallen van veiling Royal FloraHolland in beeld, met in de ondertiteling de handelscijfers: gemiddeld 60 miljoen bloemen en planten gaan er per dag over de klok.

Die vraag is nu bijna stilgevallen. Indrukwekkende muziek ondersteunt de oproep aan de consument om juist nu bloemen van eigen bodem aan te schaffen. Die boodschap verspreidde zich snel. 'De video werd 100.000 keer gedeeld op onze Facebookpagina. Dat vonden wij zelf al megahard gaan.'

Doordraaibeelden

Verrast door het succes werd een tweede clip gemaakt. Hierin zijn de inmiddels beruchte doordraaibeelden te zien.

Via shovels belandden de bloemen en planten rechtstreeks in de container. Maar nu is de muziek hoopvoller. Op de veilingvloer te midden van de misère tekent zich plotseling de boodschap 'buy flowers, not toilet paper' af, gemonteerd in een bloemenzee. Er volgt een Engelse oproep: 'Right now is the time to buy flowers or plants for yourself, friends, neighbours or family… Help us!'

Het effect van deze promo verraste de jongens volledig. 'In een paar uur tikte het bereik al 1 miljoen mensen aan. Na een paar dagen was dit 4 miljoen.' Inmiddels hebben 5.650.000 de video bekeken.

Internationale aandacht

Dit bereik staat nog los staat van het vele extra delen op WhatsApp en elders. Op Instagram is de video 3.500 keer in een verhaallijn geplaatst door media en burgers. Ook in het buitenland is er forse aandacht voor de clip. In belangrijke afzetlanden van de sierteelt slaat het appel aan. 'Europa, maar ook Rusland, de VS en het Midden-Oosten zien we voorbij komen.'

Het bereikte effect van de spontane actie is ook voorman Jan Huisman van De Vakbloemist en het Bloemisten Netwerk niet ontgaan. 'Wat Stef en Bob hebben gedaan, vertegenwoordigt tonnen aan goede media-aandacht voor onze sector die nu hard geraakt wordt. Dat is een geweldig initiatief.'

Jan Huisman, mede-oprichter van De Vakbloemist en het Bloemisten Netwerk.
Jan Huisman, mede-oprichter van De Vakbloemist en het Bloemisten Netwerk. © Nieuwe Oogst

De bloemist om de hoek

Huisman benadrukt hoe belangrijk het is dat de bloemist om de hoek genoemd wordt in de clips. 'Dat is de plek waar consumenten een breed aanbod aan topproducten en advies kunnen krijgen.' De bloemisten dreigen in de huidige crisis vermalen te worden tussen de retail en kwekers die regelmatig zelf rechtstreekse afzet zoeken.

Supermarkten zijn de enigen die momenteel nog redelijke bloemenomzetten boeken, mede vanwege het vele boodschappen doen door consumenten. 'De bloemist is een onmisbare schakel in de keten. We willen als service-organisatie voor de bloemist dan ook graag blijven samenwerken met de sector', zegt Huisman.

Nieuwe acties van start
Het Bloemisten Netwerk heeft de broers Stef en Bob van Veen gevraagd om de landelijke actie #FlowersforOxygen mede verder vorm te geven. Deze actie haakt in op de gevolgen voor ex-coronapatiënten. West Country Media heeft ook een tweede initiatief live gezet, samen met enkele teelt- en handelsbedrijven. Via de #Flowerboostchallenge worden mensen opgeroepen juist nu bloemen te kopen voor (zorg)personeel, collega's, vrienden, buren of familie en dit breed te delen onder de gelijknamige hashtag. De kopers dagen vervolgens drie andere personen of bedrijven uit om deel te nemen aan deze challenge.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer