Nederlandse+consument+eet+minder+aardappelen
Nieuws
© Haijo Dodde

Nederlandse consument eet minder aardappelen

39 procent van de Nederlanders is de afgelopen twee jaar minder aardappelen gaan eten, blijkt uit een onderzoek naar eetgewoontes en aardappelen door digitaal marketingbureau WeConnect.

Tegenover de 39 procent van de consumenten die minder aardappelen is gaan eten, staat 12 procent van de consumenten die juist meer aardappelen consumeren. Voor het representatieve onderzoek heeft WeConnect duizend mensen ondervraagd over hun eetgewoontes.

Van de ondervraagden geeft 49 procent aan de laatste twee jaar meer fruit te eten en zelfs 59 procent eet meer groenten. Opvallend is dat, net als bij aardappelen, ook de consumptie van rijst en pasta flink is afgenomen. Voor rijst zegt zelfs meer dan de helft van de Nederlanders (51 procent) dat ze er minder van eten. Bij pasta is dat 40 procent.

Aardappel als onmisbaar onderdeel

Ondanks de afname van de consumptie vindt 95 procent van de Nederlandse consumenten dat de aardappel perfect past bij de maaltijd. Bovendien waardeert 91 procent de aardappel als lekker. De vraag in het onderzoek of aardappelen een onmisbaar onderdeel vormen van een gezond eetpatroon, wordt door 56 procent bevestigd.

Koelverse aardappelen uit het koelschap wordt door 68 procent van de consumenten als vers beoordeeld. De belangrijkste redenen om koelverse aardappelen te kopen, zijn in volgorde van belangrijkheid: het gemak van de bereiding, de veelzijdigheid in het gebruik en de goede smaak.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders vaker een bewuste keuze maken bij de aankoop van voedingsmiddelen. Van de consumenten geeft 80 procent aan te letten op de ingrediënten in de voedsel. Voor de aardappelen noemt 25 procent van de ondervraagden koolhydraten als bekendste ingrediënt.

Weer

  • Maandag
    23° / 9°
    10 %
  • Dinsdag
    19° / 14°
    70 %
  • Woensdag
    18° / 12°
    50 %
Meer weer