Supermarkt+en+wetenschap+helpen+bij+gezonde+keuze
Nieuws
© Albert Heijn

Supermarkt en wetenschap helpen bij gezonde keuze

Vrijwel alle supermarktorganisaties doen mee aan het brede onderzoek Transparant gezond & duurzaam. Dat moet consumenten helpen bij het maken van gezondere en duurzame productkeuzes op de winkelvloer.

Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research (WUR) willen weten hoe transparantie de gezonde en duurzame keuzes in de supermarkt kan stimuleren, waaronder het aanbod van verse groente en fruit. De onderzoekers doen dit samen met Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en inkooporganisatie Superunie, waarin nog eens dertien landelijke formules verenigd zijn.


De kwestie is actueel, zo bleek donderdag toen de aardappelen-, groente- en fruitsector (agf) in Den Haag aan de bel trok over de gestagneerde groente- en fruitconsumptie, te wijten aan de btw-verhoging. 'Met zoveel retailketens tezamen is dit echt een uniek project', meldde Hans van Trijp, WUR-hoogleraar marketing en consumentengedrag. 'Ondanks de individuele belangen van de marktpartijen, toont het een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel voor waar ons voedselsysteem naar toe moet.'

Doel

Het onderzoek heeft als doel om beter te begrijpen wat consumenten beweegt om gezonde en duurzame keuzes te maken en hoe retailers consumenten beter in staat stellen dat te doen tijdens het winkelen. Eén van de bijzondere dimensies van dit project is dat alle grote in Nederland actieve supermarktorganisaties erbij betrokken zijn.

'We testen onder meer de effectiviteit van voedselkeuzelogo’s en schapindelingen op basis van de mate van gezondheid'

'Voor ons als Centraal Bureau Levensmiddelenhandel is het wellicht vanzelfsprekend dat supermarkten samenwerken om bedrijfsoverstijgende issues en onderwerpen aan te pakken. Alle supermarkten hebben belang bij gezonde en weerbare klanten die bewuste en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken uit het uitgebreide voedselaanbod', stelt CBL-directeur Marc Jansen.

Schappen

'Door ook samen te werken binnen een wetenschappelijk onderzoekprogramma, worden uiteindelijk de uitkomsten en learnings sterker en relevanter voor de maatschappij', hoopt Jansen. Koert van Ittersum, hoogleraar Marketing & Consumenten Welzijn van Rijksuniversiteit Groningen, haakt daar op in. 'Bij de interventies die we beogen, kun je denken aan de effectiviteit van voedselkeuzelogo's en schapindelingen op basis van de mate van gezondheid. Maar ook aan het informeren van consumenten over duurzamere alternatieven door middel van slimme winkelwagens.'

Het inhoudelijke onderzoek wordt door wetenschappers van Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research uitgevoerd. Het project is 1 september van start gegaan en duurt vier jaar. Het maken van gezonde en duurzame keuzes tijdens het boodschappen doen is niet eenvoudig, stellen de onderzoekers. Consumenten krijgen veel productinformatie via de verpakking. Denk bijvoorbeeld aan de voedingswaarden en informatie over de herkomst van het product.

Keurmerken

Bij die informatievoorziening worden ook diverse keurmerken en logo's ingezet. Bij de aankoop van een enkel product kan het de moeite lonen voor consumenten om zich te verdiepen in deze informatie. Vaak zijn er echter meerdere alternatieven waar de consument uit kan kiezen en kopen zij meer producten. Dat maakt verdieping in relevante beschikbare informatie moeilijk en tijdrovend. Die informatie voldoet dan bovendien niet aan de criteria van transparantie: tastbaar (disclosure), nauwkeurig (accuracy) en helder (clarity).

Weer

  • Zaterdag
    5° / 0°
    10 %
  • Zondag
    4° / -1°
    20 %
  • Maandag
    4° / 0°
    40 %
Meer weer