Aloë verateler verkoopt doe-het-zelfcosmetica

Huiduitslag, acné of psoriasis? Smeer gel uit bladeren van de aloë vera op je huid om de klachten te verminderen. Met die gedachte lanceert Freek Wesstein dit jaar Dr. Green: een doe-het-zelfcosmeticamerk uit zijn eigen kwekerij.

Alo%C3%AB+verateler+verkoopt+doe%2Dhet%2Dzelfcosmetica
© Thierry Schut

In het Zuid-Hollandse Naaldwijk bevindt zich 'dé aloë verakwekerij van Europa', zoals directeur Freek Wesstein zijn bedrijf graag ziet. De 25-jarige pionier zal dit jaar het merk Dr. Green lanceren, waarmee hij consumenten bewust wil maken van de positieve effecten van de gel uit de plant. 'Ik ben veel met gezondheid bezig en leef bewust. Daarom wil ik in mijn werk doen wat goed is voor mezelf, maar ook voor de wereld. Daar past de aloë vera bij.'

De kwekerij is gevestigd waar Peet van der Burg dertig jaar geleden begon met het kweken van potplanten en uitgroeide tot een bedrijf met vijf locaties. 'Hij kweekte allerlei soorten planten, waaronder de aloë vera', zegt Wesstein.

Reorganisatie

'Zo'n vijf jaar geleden stortten de klokprijzen in door de crisis en was het nodig om te reorganiseren, in eerste instantie door terug te gaan naar twee locaties. Uiteindelijk is alleen deze vestiging overgebleven en zijn we ons gaan concentreren op de aloë vera.'

Jaarlijks melden zich wel tweehonderd jongeren die hier willen komen werken

Freek Wesstein, aloë verakweker in Naaldwijk

Wesstein werkte toen hij 13 jaar was al in zijn vrije tijd in de kwekerij. Hij wordt dit jaar mede-eigenaar, naast Ben en Rick van der Burg, zoons van de oprichter. 'In de praktijk ben ik directeur, want Rick heeft zijn eigen administratiekantoor en Ben heeft ook andere plannen', zegt Wesstein.

'We zijn bezig om alles onder te brengen in een structuur met verschillende bv's, maar dat is ingewikkelder dan we hadden gedacht. Daar leren we van en het geeft ons toekomstperspectief.'

Scholieren en studenten

Dr. Green heeft naast Wesstein drie vaste medewerkers die voornamelijk werk voorbereiden, mensen aansturen en administratieve zaken regelen. Daarnaast werkt het bedrijf met zestig scholieren en studenten in de leeftijd van 13 tot 21 jaar. 'We hebben een softwarepakket waarin ieder een eigen account heeft om zijn of haar werktijden in aan te geven', legt de ondernemer uit.

'Daarnaast hebben we een Excelplanning waarin we alle werkzaamheden meer dan een jaar vooruit plannen.' Een van de medewerkers regelt de werving van studenten en scholieren en de invulling van de werkuren per week die vijf teamleiders aan haar doorgeven. In drukke periodes vragen de teamleiders aan de flexkrachten of ze wat meer kunnen werken.

Aloë veragel zou heilzaam zijn bij huidaandoeningen.
Aloë veragel zou heilzaam zijn bij huidaandoeningen. © Thierry Schut

De scholieren en studenten blijven meestal een jaar in dienst en werken gemiddeld vier uur per week. Dit heeft volgens Wesstein qua flexibiliteit voordelen ten opzichte van uitzendkrachten of vaste medewerkers. 'We houden ook bij hoe de medewerkers het hier vinden en betrekken hen zoveel mogelijk bij de gang van zaken', zegt Wesstein. 'Natuurlijk valt er nog veel te verbeteren en heeft iedereen een andere benadering nodig. Maar we hebben jaarlijks tweehonderd aanmeldingen van scholieren en studenten die bij ons willen komen werken.'

Verduurzaming

De stekjes van de aloë vera komen wekelijks per vliegtuig uit Midden-Amerika, waarna de medewerkers ze sorteren en oppotten om te bewortelen. De planten worden gekweekt in groene plastic potten. Om daarvan af te kunnen stappen, bekijkt Wesstein de mogelijkheden om ze te vervangen door kokospotten.

Om nog duurzamer te kunnen werken, gebruikt de kweker het programma Ecochain dat de effecten op het milieu meetbaar maakt. 'Daarin nemen we alles wat we inkopen mee en uiteraard ook de vluchten met de stekjes. We willen de impact per plantje weten en op basis daarvan verbeteringen doorvoeren. Mijn droom is om alle CO2-uitstoot te compenseren.'

Natuurlijke bronnen

In de ogen van Wesstein heeft de natuur veel te bieden op het gebied van gezondheid. Hij raadt zijn medewerkers aan om net als hij veel groenten en fruit te eten. Op die natuurlijke bronnen zijn ook zijn nieuwe plannen gebaseerd.

Groene potten wil teler vervangen door kokospotten.
Groene potten wil teler vervangen door kokospotten. © Thierry Schut

De gel in de bladeren van de aloë vera zou een heilzame werking kunnen hebben op huiduitslag en -aandoeningen als psoriasis en acné. 'Ik ben me ervan bewust dat de wetenschappelijke onderbouwing van sommige claims ontbreekt en dat ik niet zomaar alles mag beweren', zegt de ondernemer. 'Maar natuurlijk kunnen we wel beoordelingen publiceren van consumenten die goede ervaringen hebben.'

Schoonheidssalon

Voor het lanceren van Dr. Green heeft Wesstein advies ingewonnen bij trendwatcher Sandra Könings. Angela van der Knaap van ontwerpbureau Mangoa in Honselersdijk heeft de vormgeving verzorgd.

'Ik ben al twee jaar bezig met vooronderzoek, zowel op het gebied van verkoop en marketing als van cosmeticawetgeving', laat Wesstein weten. 'Over zo'n tien jaar hoop ik een nieuwe kwekerij te hebben met daaraan verbonden een schoonheidssalon en experience centre. Daar kunnen bezoekers ook voor behandelingen met aloë vera komen.'

Website biedt recepten voor zalfjes
Kwekerij Van der Burg in Naaldwijk is 1,2 hectare groot en produceert jaarlijks meer dan 500.000 aloë veraplanten, grotendeels in de potmaten 10,5 centimeter, 12 centimeter en 15 centimeter. En enkele in grotere maten tot 23 centimeter. De planten voor Dr. Green gaan voorlopig in een 12 centimeterpot. Bij de teelt komen weinig ziektes en plagen voor. Schimmels probeert de kwekerij zoveel mogelijk biologisch te bestrijden. De planten met merknaam Dr. Green zullen als doe-het-zelfcosmetica op de markt komen en voldoen aan de daarvoor geldende regels. De website van Dr. Green, die binnenkort live gaat, zal gericht zijn op consumenten. Hier zullen onder andere filmpjes te zien zijn over aloë vera voor cosmetisch gebruik en recepten voor het maken van zalfjes, crèmes en andere producten. In de toekomst wil Wesstein, naast hele planten, wellicht ook losse bladeren gaan verkopen die enige tijd houdbaar zijn in de koelkast. Voor zijn nieuwe merk zoekt hij aansluiting met partners, bijvoorbeeld drogisterijen.

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer