Ruim+helft+van+telers+moet+nog+naar+Floriday
Achtergrond
© FloraHolland

Ruim helft van telers moet nog naar Floriday

Alle telers moeten voor het einde van het jaar bij Royal FloraHolland hun bloemen en planten digitaal aanbieden op het platform Floriday. Hoe staat het ermee? De tussenstand.

Onder de slogan '100 procent digitaal' zet bloemenveiling FloraHolland koers naar volledig digitale handel van bloemen en planten aan het eind van dit jaar. Op het platform Floriday bieden telers dan alle producten aan.

Volgens een woordvoerder van FloraHolland had Floriday aan het begin van deze week 4.300 geregistreerde gebruikers, ofwel telers die een account hebben op Floriday. Het aantal actieve gebruikers - telers die minimaal één keer per week actief zijn op het platform - lag maandag op iets meer dan 2.150.

Ter vergelijking: vier maanden geleden turfde FloraHolland 3.000 telers met een Floriday-account en 1.400 actieve gebruikers. Aan het begin van 2019 waren deze getallen respectievelijk 1.200 en 250. Floriday is ruim twee jaar 'in de lucht'.

Kloklevering in Floriday moet nog worden uitgebouwd

woordvoerder Royal FloraHolland

Lange weg

Hoewel de aantallen accounts en het daadwerkelijke gebruik van Floriday de laatste maanden in rap tempo omhooggaan, is er nog een lange weg te gaan om alle kwekers voor het einde van dit jaar over de streep te trekken. De veiling deed vorig jaar met zo'n 5.500 telers zaken, van wie ongeveer 4.000 lid zijn van de coöperatie. Met nog ruim tien maanden voor de boeg moeten nog meer dan 3.000 aanvoerders het platform actief gaan gebruiken.


Er zijn twee belangrijke oorzaken waarom nog niet alle kwekers aangesloten zijn en het platform benutten, zegt de woordvoerder. 'De eerste is dat softwarepakketten die telers zelf gebruiken, nog niet allemaal zijn gekoppeld aan Floriday.'

Softwarepakketten

Veel kwekers en handelaren werken voor hun verkoop, bijvoorbeeld beheren van aanbod en afhandelen van orders, met een softwarepakket. Zij kunnen deze softwarepakketten blijven gebruiken, maar die moeten wel een link hebben met Floriday.

FloraHolland is met de softwareleveranciers bezig aan de bouw van zulke koppelingen, die volgens planning voor het eind van het jaar gereed zijn. Overigens kunnen telers voor hun verkoopadministratie ook Floriday-software benutten.

Nog basisfunctionaliteit

Een nog niet goedwerkende klokfunctie op Floriday is de tweede belangrijke reden waarom telers het platform nog links laten liggen. Sinds begin dit jaar is het mogelijk om een kloklevering aan te maken in Floriday voor de vestigingen in Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg en voor Veiling Rhein-Maas in het Duitse Herongen. 'Dit is nog een basisfunctionaliteit', legt de woordvoerder uit.

'We zijn, samen met gebruikers, bezig om dit te optimaliseren en geschikt te maken voor onder anderen tulpenkwekers.' Ook heeft het aanmaken van de aanvoerbrief enig schaafwerk nodig. Kloklevering aanmaken voor de locatie in Eelde en voor bloemenveiling Plantion in Ede is eveneens onder handen. 'Vanaf april is dit volledig beschikbaar.'

Floriday

FloraHolland probeert op diverse manieren telers bekend te maken met het digitale platform. Vorig jaar oktober hield de bloemenveiling het evenement FloriDay. Op deze dag kregen telers tekst en uitleg over het platform en de noodzaak tot digitalisering.

De veiling houdt wekelijks workshops over Floriday in Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg. Groepen kwekers die in eigen omgeving een workshop willen volgen, kunnen die aanvragen bij FloraHolland.

FloraXchange en FloraMondo

Handelaren zitten niet op Floriday en kopen hun bloemen en planten in via FloraXchange of FloraMondo. Op FloraXchange hebben 850 kopers een account en op FloraMondo 1.340 kopers. Deze kanalen zijn aangesloten op Floriday.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    17° / 10°
    70 %
  • Maandag
    16° / 10°
    40 %
Meer weer