Dertigers+zoeken+op+%27snoeien+van+planten%27
Achtergrond
© iVerde

Dertigers zoeken op 'snoeien van planten'

Het vasteplantencollectief Perennial Power viert het vijfjarig bestaan. Het aantal deelnemers is sinds de start verdubbeld en groen zit duidelijk in de lift. Hun media-uitingen hebben een groot bereik, ook onder nieuwe doelgroepen. Zo zoekt de doelgroep, dertigers, op internet vooral op de term 'snoeien van planten'.

Perennial Power, een samenwerkingsverband van vasteplantenkwekers, bestaat op 31 oktober vijf jaar. Onlangs heeft kwekerij Het Eyssel in het Belgische Meerle zich als als vijftigste deelnemer aangesloten.

Voorzitter Jan-Willem Rotteveel van vasteplantenkwekerij Gebr. Rotteveel in Noordwijk legt uit dat destijds het Productschap Tuinbouw ophield te bestaan, waarmee de financiering vanuit Plant Publicity Holland voor de promotie van vaste planten op de tocht kwam te staan. 'Toen hebben 24 kwekers budget beschikbaar gesteld waarmee we aan de slag konden gaan.'

De Groene Stad

Vanaf het begin heeft Perennial Power samengewerkt met Stichting De Groene Stad. Daarin werken Anthos, de Koninklijke handelsbond voor boomkwekerij- en bolproducten, LTO-vakgroep Bomen, vaste planten en zomerbloemen en branchevereniging VHG voor hoveniers, groenvoorzieners, boomspecialisten, dak- en gevelbegroeners en interieurbeplanters samen om consumenten te overtuigen van het belang van groen.

Hoewel niet te meten heeft de promotie zeker wat opgeleverd

Jan-Willem Rotteveel, voorzitter Perennial Power

De reden is volgens Rotteveel dat veel kwekers weinig kaas hebben gegeten van publiekscampagnes en daar ook geen tijd voor hebben.

Vierduizend perscontacten

Het vasteplantencollectief geeft tien keer per jaar een persbericht uit, die allemaal op hun website zijn te vinden en daarmee een groeiende verzameling artikelen over vaste planten vormen. 'De persberichten worden goed opgepikt door kranten, bladen en onlinemedia. We hebben meer dan vierduizend perscontacten over de hele wereld.'

Op de website staan daarnaast filmpjes, onder andere met tv-tuinman Lodewijk Hoekstra. Verder zet Perennial Power sociale media in, zoals Facebook, Twitter en Pinterest en vanaf 2020 Instagram.

160.000 unieke bezoekers

De website van Perennial Power is dit jaar bezocht door 160.000 unieke bezoekers, dat wil zeggen meer dan 500 per dag, en de films op het YouTube-kanaal zijn 112.000 keer bekeken.

De voorzitter denkt dat de promotie zeker revenuen heeft opgeleverd, hoewel niet te meten is hoeveel precies. Hij heeft gemerkt dat de vasteplantenmarkt in de lift zit, doordat de aandacht voor groen bij de consument is gegroeid. Het weer en de economie spelen daar eveneens een belangrijke rol in.

Meer bereiken

'Als collectief kun je op marketinggebied meer bereiken dan als individueel bedrijf', zegt Liesbeth van Woudenberg van Van Woudenberg Tuinplanten in Zevenhuizen. Het teeltbedrijf is aangesloten bij het collectief.

'Wij zetten het logo van Perennial Power op onze etiketten, zodat kopers van onze planten informatie op de website kunnen vinden. Het mooiste zou zijn als we op de winkelvloeren van tuincentra zichtbaarder zouden zijn. Uiteraard ligt de aankleding van de winkels niet bij ons, maar we blijven graag in overleg met de tuincentra om nog meer voor elkaar te krijgen.'

Zoeken op internet

Feit blijft volgens Rotteveel dat Perennial Power veel mensen weet te bereiken. De promotie richt zich niet op het publiek dat tuinbladen leest, maar vooral op dertigers die voor het eerst een tuin gaan aanleggen en daarvoor op internet zoeken. De termen in de persberichten zijn daarop afgestemd.

Als voorbeeld noemt de voorzitter 'snoeien van vaste planten', voor de kwekers vanzelfsprekend en betrekkelijk eenvoudig, maar tot hun verrassing een onderwerp waar de doelgroep veel op zoekt.

Stichting

Het promoten van de gebruikswaarde van vaste planten voor de consument beslaat volgens Rotteveel een steeds breder gebied. In 2018 is de werkgroep omgevormd tot een stichting om daaraan meer structuur te bieden.

De voorzitter vindt het nog steeds jammer dat het Productschap Tuinbouw is verdwenen, omdat dat niet alleen de promotie verzorgde, maar ook onderzoek deed.

Ambtelijk apparaat

Anderzijds was het in zijn ogen een nogal ambtelijk apparaat en zitten de kwekers nu dichter bij het vuur en hebben ze de touwtjes meer zelf in handen. Het onderzoek is daarmee wel uit beeld verdwenen en Perennial Power heeft ook geen plannen om dat collectief op te gaan pakken vanwege de kosten.

Om het bereik verder te vergroten, zoekt Perennial Power ook contact met andere partners, hoewel dat niet altijd meevalt. Het samenwerkingsverband werkt samen met de Tuinen van Appeltern, waar de kwekers hun planten in de tweehonderd modeltuinen in de etalage kunnen zetten.

Versterken

Volgens Rotteveel versterken beide organisaties elkaar, omdat de kwekers zich in eerste instantie richten op de zakelijke markt en de Tuinen van Appeltern een showvenster vormen voor consumenten.

Voor de toekomst wil de voorzitter voortgaan op de ingeslagen weg en bijvoorbeeld de Russische taal toevoegen aan de website. En Perennial Power blijft nieuwe deelnemers zoeken. Op donderdag 31 oktober staat het samenwerkingsverband stil bij het vijfjarig bestaan met een bijeenkomst bij Boomkwekerij Ebben in Cuijk.

'Perennial' staat voor 'eeuwigdurend' en vaste planten zijn dan ook grotendeels winterhard.
'Perennial' staat voor 'eeuwigdurend' en vaste planten zijn dan ook grotendeels winterhard. © iVerde

Etalage vasteplantenkwekers heeft 100.000 bezoekers
Het initiatief voor de Tuinen van Appeltern is in 1988 genomen door Ben van Ooijen van het gelijknamige hoveniersbedrijf. Op 0,5 hectare legde hij in Appeltern voorbeeldtuinen aan, waar veel belangstelling voor bleek te bestaan. In 2001 heeft het complex, waarin ook modeltuinen liggen die zijn ontworpen door tuinontwerpers, schrijvers van tuinboeken en tuinarchitecten, zijn huidige naam gekregen. De Tuinen van Appeltern fungeren als informatiebron voor bezoekers en als etalage voor leveranciers, beslaan 22 hectare en trekken met onder andere balkon-, beelden-, lounge- en vijvertuinen jaarlijks zo'n 100.000 bezoekers. Het eerste contact tussen Perennial Power en Van Ooijen vond plaats tijdens een vergadering van het kwekerscollectief, waar de hovenier een presentatie gaf. 'Ik ben uit op zoveel mogelijk groene tuinen', zegt Van Ooijen. 'Met elke organisatie die zich daar ook voor inspant, wil ik graag samenwerken.' De kracht van zijn Tuinen zit volgens hem in de soortencollectie van 1.660 verschillende planten, de plantendatabase en de diverse soorten tuinen en borders, waartegenover de vasteplantenkwekers hun kennis en de beantwoording van specialistische vragen kunnen stellen. De kwekers van Perennial Power hebben hun naam ook verbonden aan Schilderen met Planten, dat wil zeggen twintig borders met 'schilderijen' van 3 bij 3 meter, waarin als het ware kunstwerken ontstaan door planten op niet voor de hand liggende manieren met elkaar te combineren. Volgens Van Ooijen raken consumenten daardoor geïnspireerd. 'Perennial Power en de Tuinen versterken elkaar, doordat wij onze bezoekers blijven verrassen en de kwekers een beter beeld krijgen van de consument.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    17° / 13°
    70 %
  • Vrijdag
    18° / 13°
    50 %
  • Zaterdag
    19° / 11°
    20 %
Meer weer