Ketensamenwerking speerpunt bij Albert Heijn

Marit van Egmond is 125 dagen CEO van Albert Heijn (AH). De nieuwe topvrouw bestempelt ketensamenwerking en de focus op vers tot speerpunten bij de grootste grutter van Nederland. Nieuwe Oogst sprak haar op telersgrond in het nieuwe trainingscentrum te Enspijk, waar duizenden medewerkers worden getraind tot 'master in vers'.

Ketensamenwerking+speerpunt+bij+Albert+Heijn
© Dirk Hol

Eind vorig jaar heeft minister Carola Schouten van LNV de Landbouwvisie 'Waardevol en Verbonden' naar de Tweede Kamer gestuurd. Ze heeft onder andere aan Albert Heijn gevraagd wat het bedrijf kan doen om deze visie te realiseren.

De groene transitie kost geld. Er moet bijvoorbeeld een beloning komen voor ondernemers voor het extra werk dat het duurzaam beheren van gronden meebrengt. Hoe kijkt Van Egmond hiertegenaan? De marktleider heeft immers een forse positie in de Nederlandse voedselketen als verbindende schakel tussen klanten, producenten, leveranciers, boeren en telers.

Van Egmond: 'Achter elk versproduct van AH zit een verhaal. Op dat verhaal zijn we trots. Trots op onze samenwerking in de keten en trots op de boeren en telers die ervoor zorgen dat Albert Heijn dagelijks vijf miljoen bordjes vult. Van de meeste versproducten kennen we de ketens van land tot klant. We maken goede afspraken over de beloning van onze leveranciers, zodat de groene transitie daar ook een plek in heeft.'

AH gelooft in gesloten en transparante versketens

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn

Schakels

De CEO bestempelde ketensamenwerking en de focus op vers tot speerpunten. Met een nieuwe versstrategie slaat ze direct spijkers met koppen. 'We geven graag openheid over de herkomst van onze verse producten. Daarbij is ons uitgangspunt dat je vertrouwen hebt in een product en het nog meer waardeert, als je weet waar het vandaan komt en hoe het wordt gemaakt.'

AH vertelt de verhalen over de versketens daarom op verschillende manieren. 'In onze winkels bij het schap, via de verpakking en ons magazine Allerhande met 4,5 miljoen lezers. Maar ook via sociale media en de website.'

Het bedrijf heeft ferme, concrete ambities geformuleerd. 'Albert Heijn wil tegen 2025 alle versketens transparant maken. Waar komt een product vandaan, wat zit erin en hoe is het gemaakt? Ook willen we de dialoog tussen klanten, boeren en telers versterken.'

Van trainee tot topvrouw
Marit van Egmond is per 1 februari benoemd tot nieuwe CEO van Albert Heijn. Ze volgt Wouter Kolk op, die verdergaat als topman van Ahold Delhaize Europa en Indonesië. Van Egmond was eerder commercieel directeur en is al ruim twintig jaar werkzaam bij het supermarktconcern, waar ze begon als management trainee. Ook was ze CEO van Aholds drankenformule Gall & Gall. In haar eerste 125 dagen heeft Van Egmond intensieve gesprekken gevoerd met klanten door het hele land. Daarnaast sprak ze niet alleen met medewerkers in winkels, distributiecentra en het hoofdkantoor, maar ook met franchisenemers, leveranciers, de ondernemingsraad en belangenorganisaties. Deze gesprekken leverden volgens haar belangrijke inzichten op en leidden tot extra aandacht voor groeigebieden, zoals vers-, digitale, e-commerce- en foodservice-concepten.


Om dit waar te kunnen maken, is ketensamenwerking van groot belang. 'AH gelooft in gesloten en transparante versketens. Wij kunnen samen met alle schakels in zo'n keten innoveren. Samen maken we onze producten gezonder en werken we aan het verminderen van voedselverspilling en de impact op het milieu', zegt Van Egmond.

'Ook zorgen we met onze gesloten ketens voor beschikbaarheid op de lange termijn en een eerlijke boterham voor alle schakels in de keten.' Al geldt er volgens de CEO wel één voorwaarde. 'Belangrijk is dat producten betaalbaar blijven.'

Een andere belangrijke stap is het trainen van duizenden versmedewerkers in het nieuwe trainingscentrum, te midden van de appelboomgaarden van Vogelaar Vredehof in Enspijk. Van Egmond wil namelijk 'vers tot leven brengen voor de klant'. Daarvoor moeten de medewerkers getraind worden.

Ambitieuze doelstelling

Van Egmonds doelstelling is ambitieus: in 2019 worden 120 winkels verbouwd tot supermarkten van de 'next level'. De versmedewerkers van deze locaties krijgen na de training de titel 'Masters in vers'.

'Onze winkelmedewerkers hebben een onmisbare rol in de nieuwe versstrategie. Zij moeten de vragen van klanten over de afkomst en het bewaren en bereiden van versproducten kunnen beantwoorden. Niet alleen reactief, maar ook proactief op mensen afstappen en ze vertellen wat ze kunnen doen met een aubergine of asperge.'

Veel 'concullega'-supermarkten hanteren de On the way to PlanetProof-systematiek op zuivel, groenten en fruit, eieren en bloemen. Behalve AH.

'Wij waren eerder'

Het onafhankelijke PlanetProof-keurmerk bewijst dat je een product koopt dat duurzamer is geproduceerd en daardoor beter is voor natuur, milieu, klimaat en dier. Waarom doet de marktleider hier niet aan mee? 'Wij waren eerder met een eigen keurmerk. Daarom zien wij de noodzaak van aansluiting niet', antwoordt Van Egmond.

'Het is wel zo dat de twee keurmerken inhoudelijk steeds meer naar elkaar toe bewegen. Omdat wij werken met eigen gesloten ketens blijven we bij onze eigen normen. Boeren en telers die aan ons leveren kunnen zich hier goed in vinden.'


Keteninnovatie op het land

Albert Heijn (AH) zegt hard te werken aan de biodiversiteit rondom de akkers. Samen met telers vermindert de supermarktketen stap voor stap het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.

Ook worden jaarlijks tientallen kilometers akkerranden ingezaaid met een speciaal mengsel van bloemen en kruiden om een goede leefomgeving voor bijen en andere nuttige insecten te creëren.

Dit voorjaar zetten Naturalis Biodiversity Center en AH samen insecten in de schijnwerpers. In een spaarcampagne spelen insecten de hoofdrol en kunnen kinderen alles leren over het belang van tientallen meer en minder bekende insecten.

Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij AH, is een groot voorstander van alternatieve teeltmethoden waardoor nuttige insecten en verstuivers beter hun werk doen. 'Zo neemt de biodiversiteit rondom de akkers toe en trekken de boeren natuurlijke bestrijders als lieveheersbeestjes en sluipwespen aan. En belangrijke verstuivers als wilde bijen.'

Entomoloog Vincent Kalkman van onderzoeksinstituut Naturalis: 'Veel soorten hommels en vlinders zijn afgelopen jaren verdwenen uit het boerenland. Met beter beheer van wegbermen, aanpassingen in de landbouw en het verminderen van het gebruik van pesticiden kunnen we dat hopelijk terugdraaien. Dat is mooier voor het landschap en beter voor de natuur en producten.'


Versstrategie in de AH-winkel

Vol inzetten op 'het beste versaanbod in Nederland'. Dat is wat Albert Heijn (AH) wil. Daartoe worden gemiddeld drie winkels per week omgebouwd naar het nieuwste winkelconcept met meer ruimte voor vers eten en kookinspiratie.

Recent verbouwde AH de vijftigste winkel in Rotterdam. Eind 2019 staat de teller op 150 verbouwingen en ook in 2020 gaan de verbouwingen volop door.

Medewerkers krijgen bovendien extra opleiding en begeleiding, onder andere in een nieuw trainingscentrum in Enspijk. Hier worden duizenden winkelmedewerkers getraind in alles wat met vers te maken heeft.

Dat begint met een bezoek van de nieuwe AH-verstruck, enkele weken voor de verbouwing van een winkel. Daarna zijn er intensieve masterclasses in vers in het nieuwe trainingscentrum.

Dan begint een uitgebreid opleidingstraject waarin winkelmedewerkers via e-learning en coaching worden opgeleid tot 'Master in vers'. Dit gebeurt vanuit de overtuiging dat medewerkers daarin een cruciale rol spelen. Van de beste verzorging van groenten en fruit, tot het geven van bewaartips of advies over de lekkerste borrelplank.

De focus op vers past in de filosofie van CEO Marit van Egmond: de winkelvloer zou een plek moeten zijn waar consumenten de beste keuzes kunnen maken om lekker, gezond en verantwoord te eten.


Droge mist. Geen plastic verpakking

Albert Heijn (AH) maakte vorig jaar bekend het percentage verpakkingsmateriaal te willen terugdringen met 25 procent in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groenten en fruit is consumenten een doorn in het oog.

Daarom startte in maart een proef in de AH-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp. Honderd producten liggen op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap.

Doel van de test is kijken wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plastic verpakking hebben.

Het gaat dan om ongekoelde, plasticvrije biologische en niet-biologische groenten en fruit. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak en gekoelde groenten en fruit.

CEO Marit van Egmond van AH herkent de ergernis van klanten als het gaat om verpakkingen. 'Vooral bij groenten en fruit vragen veel klanten zich af of de plastic verpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we gebruik van dry misting, een verfijnde verneveling van water, waardoor groente langer vers blijft', vertelt ze.

'We gaan nu testen of de combinatie dry misting en geen plastic verpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert, dat we verder kunnen besparen op de verpakkingen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer