Albert+Heijn+doet+minder+plastic+om+groente+en+fruit
Nieuws
© Albert Heijn

Albert Heijn doet minder plastic om groente en fruit

Albert Heijn (AH) biedt dit jaar meer groente en fruit aan zonder plastic verpakking in winkels en online. De supermarktketen start met bananen, zoete rode puntpaprika's, bospeen en alle soorten paprika's.

Het supermarktconcern heeft dit besloten na een test op de groente- en fruitafdeling van het filiaal op het Genderenplein in Hoofddorp. Op termijn wordt nog meer groente- en fruitassortiment toegevoegd. Die testperiode wordt daarnaast verlengd. Doel daarvan is om 'samen met klanten nog meer ervaringen op het gebied van kwaliteit en houdbaarheid op te doen'.


In een deel van de winkels maakt Albert Heijn gebruik van 'dry misting': een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. 'Tijdens de test in Hoofddorp bleek dat de combinatie 'dry misting' en geen plastic verpakking op de kwaliteit en houdbaarheid bij bananen, zoete rode puntpaprika's, alle soorten paprika's en bospeen een goede werking heeft.'

Ervaringen opdoen

Andere producten worden nog onderzocht op kwaliteit en tegengaan van voedselverspilling. Albert Heijn verlengt daarom de test om ook ervaringen op te doen met groente en fruit die bij het huidige seizoen passen. 'Ook worden alternatieve verpakkingsmaterialen onderzocht. 'Dry misting' heeft overigens ook voor producten die in plastic zitten een goede werking. Het koelt de producten, waardoor ook die langer goed blijven en dit gaat voedselverspilling tegen.'

Het supermarktconcern wil uiteindelijk zijn verpakkingsmateriaal in 2025 met 25 procent terug hebben gedrongen. Om dat te bereiken, is AH 'volop met onze leveranciers en vaste telers in gesprek om samen nog meer plasticvrije groente- en fruitproducten in de winkels te krijgen, zonder voedselverspilling uit het oog te verliezen'.

Weer

  • Vrijdag
    22° / 9°
    20 %
  • Zaterdag
    18° / 8°
    20 %
  • Zondag
    17° / 10°
    50 %
Meer weer