FloraHolland stopt eigen promotie

Bloemenveiling Royal FloraHolland stopt met het zelfstandig stimuleren van de bloemen- en plantenverkoop.

FloraHolland+stopt+eigen+promotie
© FloraHolland

Volgens algemeen directeur Steven van Schilfgaarde is dat geen rol voor de bloemenveiling. ‘Bovendien hebben we het geld en de competentie niet.’ FloraHolland laat hiermee de strategische ambitie om consumenten in 2020 zo’n 1 miljard euro meer aan sierteeltproducten te laten besteden varen.

Drie pijlers

Eerder trok de veiling al de stekker uit Let It Grow, het innovatieplatform voor de sierteeltsector. Deze activiteiten vallen niet meer onder de drie strategische pijlers van het bedrijf. Die drie zijn de bouw van één integrale logistieke besturing, het verbeteren van de dagelijkse dienstverlening en de uitbouw van het digitale marktplaats Floriday.

Van Schilfgaarde zegt dat het niet aan FloraHolland is om de sierteeltsector op de schouders te nemen. ‘De handel gunt ons ook niet die rol.’ De algemeen directeur vindt wel dat de 0,2 procent die telers en de 0,19 procent die handelaren van hun omzet bij FloraHolland afdragen voor de promotie van bloemen en planten te weinig is. Volgens hem zijn echter niet alle telers bereid voor promotie te betalen. 'Telers wijken zelfs uit naar het concurrerende handelskanaal Ai2 om die 0,2 procent niet te hoeven betalen', stelt hij.

Resultaat onder druk

Het aanbod van bloemen en planten bij FloraHolland is in de eerste vijf maanden van dit jaar achtergebleven bij vorig jaar. ‘Daardoor staat het resultaat van het bedrijf onder druk’, aldus Van Schilfgaarde. De omzet is 1,2 procent lager dan in 2017. Oorzaak is het koude begin van het voorjaar, waardoor de plantenverkoop inzakte.

De klokomzet ligt 4,8 procent lager dan vorig jaar. De aanvoer voor dit prijsinstrument is 5,5 procent kleiner dan in 2017. De gemiddelde prijs lag met 0,7 procent iets hoger dan het afgelopen jaar. De bemiddelingsomzet is ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2017 met 1,7 procent gestegen. Ook hier bleef de aanvoer achter, met 2,9 procent. De doorsneeprijs bij de directe verkoop was 4,7 procent hoger dan in 2017.

Geld terug van Belasting

Door de geringere omzet zijn de inkomsten uit provisies kleiner dan begroot. Dit heeft tot gevolg dat de winst van de bloemenveiling daalt. Dat het netto-resultaat dit jaar waarschijnlijk hoger uitvalt dan de 2 miljoen euro van 2017, komt doordat FloraHolland nog geld terugkrijgt van de belastingen, aldus Van Schilfgaarde.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 1°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / -1°
    20 %
Meer weer