Elektrische aandrijving is nog marginaal
Fossiele brandstoffen, zoals diesel en benzine, zijn eindig. Het gebruik ervan draagt bij aan de opwarming van de aarde. Twee argumenten om te zoeken naar alternatieve energiebronnen.

Bij de zoektocht naar alternatieve energiebronnen gaat in Nederland de aandacht vooral uit naar windmolens en zonnepanelen. In sommige landen is waterkracht ook belangrijk. De alternatieven hebben één ding gelijk: de opbrengst is elektriciteit.
Op de afgelopen beurs Agritechnica in Hannover was elektriciteit een belangrijkste trend. Elektrische aandrijving heeft meerdere voordelen: de motoren zijn relatief klein, de aandrijving is nauwkeurig te regelen, er is minder kans op milieuvervuiling en het autonoom laten rijden van voertuigen is eenvoudiger.
Actieradius gering
In het kader van het Nederlandse project 'Smaragd' kijken onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven naar elektrische aandrijving van landbouwmachines. Ze lopen daarbij tegen het probleem aan dat de energiedichtheid van batterijen maar ongeveer een tiende is van fossiele brandstof. De actieradius van een elektrische auto is daardoor relatief gezien nog gering.
Het duurt nog wel even voordat een elektrische trekker een hele dag continu een vierschaarwentelploeg kan trekken
Elektrische aandrijving vraagt daarom om zuinig gebruik, een lichte constructie en goed beheer van batterijen. Op de lange termijn moet de efficiëntie van accu's beter. De land- en tuinbouw kan daarbij niet leunen op de ontwikkelingen in de automobielindustrie, want de eisen zijn anders.
Auto's
De automobielindustrie werkt hard aan elektrische auto's. Technisch kan het, zij het met een relatief kleine actieradius en hoge aanschafprijs. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ging het begin 2017 in ons land om ruim 109.000 plug-inhybrides en volledig elektrische auto's. Het streven van het kabinet om in het jaar 2030 alleen nog maar emissieloze auto's te verkopen, wordt met het huidige fiscale beleid niet gehaald.
Ondertussen trekken fabrikanten op beurzen de aandacht door een elektrische trekker in de stand te tonen. Het is vooral bedoeld om te laten zien wat een merk kan. Het duurt nog wel even voordat een elektrische trekker een hele dag continu een vierschaarwentelploeg kan trekken.
Land- en tuinbouw
In de land- en tuinbouw blijven elektrische aandrijvingen vooralsnog beperkt tot kleinere machines die veelal maar een beperkt aantal uren per dag in gebruik zijn. Denk aan minishovels, transporters en quads. Er zal nog lang diesel door de leidingen stromen, voordat de elektrische techniek praktijkrijp is voor het grote werk.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (LH) #692282
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (SB) #49806
Gebruikt, € 3.289
-
Fendt 308LS Econ
1995, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6R 175 (BS) #164810
Gebruikt, P.O.A.
Weer
-
Zondag21° / 5°0 %
-
Maandag21° / 5°10 %
-
Dinsdag21° / 5°10 %