Melkveehouders doen alles met elektrische auto

Melkveehouders Ronald en Erik Enting uit het Drentse Zuidveld gebruiken al een jaar of vijf een elektrische transporter. 'Wij noemen het onze elektrische auto en wij doen er van alles mee. Van de koeien ophalen en de afrastering controleren tot even naar het mechanisatiebedrijf gaan', zegt Ronald Enting.

Melkveehouders+doen+alles+met+elektrische+auto
© Han Reindsen

De gebroeders Enting zijn enthousiast over de elektrische Leffert FM-50, die ze voor verschillende werkzaamheden inzetten. De ene keer in plaats van een kruiwagen, de andere keer in de plaats van de minishovel of dan weer de auto.

'Het makkelijke van de transporter is dat er geen deuren in zitten. Daardoor kun je makkelijk in- en uitstappen. Omdat de transporter 100 procent elektrisch is, rijdt hij vrijwel geruisloos. Als je 's morgens het land in rijdt, hoor je de vogeltjes fluiten', zegt Enting.

Minishovel

In het verleden reden de gebroeders met een minishovel door het land om de afrastering te controleren. 'Je moet dan steeds trap op en trap af. Tijdens het werk hoor je alsmaar het geronk van de dieselmotor. De elektrische transporter kun je rustig door laten lopen. Je hoort geen lawaai.'

De transporter maakt geen lawaai en dus blijft de koe rustig

Ronald Enting, melkveehouder in Zuidveld

De transporter weegt 710 kilo en laat eigenlijk geen sporen na in het land. 'De stoere golfkar met bak is ideaal voor het zetten van mollenklemmen, het verzetten van een waterpomp of het ophalen van een kalf. De transporter maakt geen lawaai en dus blijft de koe rustig. Omdat de bak kan kiepen, vervangt de transporter deels de kruiwagen.'

Makkelijk bedienbaar

Omdat alles elektrisch is, is de transporter makkelijk te bedienen. 'De kinderen vinden het prachtig en zijn nu sneller genegen om even te helpen. Zelfs de jongste van acht jaar kan er goed mee overweg. Ik snap eigenlijk niet waarom niet meer boeren zo'n transporter hebben', zegt de Drentse melkveehouder.

De gebroeders beseffen dat er een funfactor aan een transporter zit. 'Maar het is vooral een werkapparaat en door de bak veel praktischer dan bijvoorbeeld een quad. Het zeker geen luxe machine. Comfort kent het ding niet: koud in de winter, geen vering in de stoelen, geen stuurbekrachtiging en de richtingaanwijzers hadden op een logischer plek kunnen zitten. Het is zoals het is.'

Landbouwbeurs

Enting zag de elektrische Leffert FM-50 op een landbouwbeurs staan, in een stand van Frisian Motors. 'De meeste bezoekers liepen eraan voorbij, want ze hadden meer vertrouwen in een dieselmotor. Ik vond hem met een basisprijs van zo'n 10.000 euro nogal duur. In vergelijking met een dieseluitvoering bleek dat mee te vallen.'

Frisian Motors levert de transporter standaard op kenteken, zodat het voertuig is toegelaten voor gebruik op de openbare weg. 'De actieradius is maximaal zo'n 80 kilometer en de maximale snelheid 60 kilometer per uur. Je kunt de elektrische auto daardoor makkelijk even pakken voor een ritje naar een veldkavel, de dierenarts of voor het ophalen van een onderdeel bij het mechanisatiebedrijf.'

Opladen

Enting heeft gekozen voor een onderhoudsvrije AGM-accutechniek. Met een externe acculader op het lichtnet is de transporter in acht uur op te laden. Dat kost volgens Frisian Motors zo'n 3 euro. 'Aan één acculading hebben we genoeg voor een dag. Na het melken zetten we de accu aan de lader en dan is hij de volgende dag weer gereed. Voor de accu is het beter dat de transporter 's winters in een geïsoleerde ruimte staat, maar die hebben we nog niet.'

Er zijn ook transporters met lithiumaccu's, weet Enting. 'Het voordeel van lithiumaccu's is dat je ze tussendoor kunt opladen, net als een accuboormachine. Voor lithiumaccu's moesten we 3.600 euro extra betalen en dat hebben we niet gedaan.'

Zonnepanelen

Naast de elektrische transporter hebben de gebroeders Enting een elektrische grasmaaier en een automatisch voersysteem op stroom. Een groot deel van de stroom wekken ze zelf op met 225 zonnepanelen.

De broers hebben een bedrijf van 120 hectare en 160 melkkoeien. Sinds oktober vorig jaar werken ze biologisch. 'Als je veel grond hebt, geen mais en weinig gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest gebruikt, is de stap naar biologisch niet zo groot meer.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer