Minister komt met nieuwe wet voor trekkerkenteken

Minister Cora van Nieuwenhuizen (I&W) komt met een nieuw wetsvoorstel voor de invoering van het trekkerkenteken. Dat heeft zij donderdag gezegd in een overleg met de Tweede Kamer.

Minister+komt+met+nieuwe+wet+voor+trekkerkenteken
© DIRK HOL

De VVD-bewindsvrouw is niet van plan het eerder door de Kamer afgeschoten wetsvoorstel van haar voorganger Melanie Schultz van Haegen opnieuw in te dienen. Wel vraagt de bewindsvrouw de Kamer om tijd voor het verwerken van nieuwe ideeën en inzichten in een nieuw wetsvoorstel.

Invoering van het trekkerkenteken is nodig om te voldoen aan de Europese apk-plicht. Deze moet echter alleen gaan gelden voor trekkers die een maximumsnelheidsconstructie van meer dan 40 km/u hebben, zegt LTO Nederland-voorzitter Marc Calon die daarmee onnodige lastenverzwaring voor boeren en tuinders wil voorkomen.

Snellere trekkers

De land- en tuinbouworganisatie gaat met minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek om dit standpunt te bepleiten. 'De Europese APK-plicht gaat vanaf mei 2018 alleen gelden voor die snellere landbouwvoertuigen. Het is onzin om ook andere landbouwvoertuigen onder die APK-plicht te brengen als dat niet nodig is. Wij pleiten er dan ook voor om de kentekenplicht, de meest goedkope en eenvoudige variant om aan de APK-plicht te voldoen, te beperken tot die trekkers waarvoor de APK-plicht geldt', aldus Calon.

De meeste slachtoffers vallen op wegen waar 50 of 80 km/h mag worden gereden.

Het trekkerkenteken was donderdag onderdeel van een Kamerdebat over de verkeersveiligheid en het wegverkeer in Nederland. Veel discussie was er over de overlast die opgevoerde snorscooters veroorzaken op fietspaden. Ook werd er gepraat over de snelle groei van nieuw type elektrische (snelle) fietsen, motoren en andere voertuigen en transportmiddelen.

'Na jaren van daling zien we nu weer stijging van het aantal verkeersslachtoffers. De meeste vallen op wegen waar 50 of 80 km/h mag worden gereden', aldus minister Van Nieuwehuizen die vanuit het regeerakkoord opdracht heeft met een verbeterplan te komen voor de verkeersveiligheid.

Wegenbelasting voorkomen

Bij het verplichte trekkerkenteken volgt de minister de denkwijze van VVD en CDA. Die partijen zien het nut van een trekkerkenteken: het handhaven van verzekerings- en apk-plicht en snelheidscontroles. Wel willen de coalitiepartners de administratieve lasten zo laag mogelijk houden. 'Ook moet voorkomen worden dat het gebruikt wordt voor de invoering van een tachograaf of wegenbelasting', aldus Maurits von Martels (CDA). Van Nieuwenhuizen zag tijdens het debat voor het laatste geen aanleiding. 'We willen slechts aan de Europese apk-eis voldoen.'

LTO Nederland is van mening dat de veiligheid op het onderliggende wegennet kan worden bevorderd door een verhoging van de maximum toegestane snelheid voor landbouwvoertuigen naar 40 km/h en toegang tot gebiedsontsluitingswegen en rondwegen, zegt LTO portefeuillehouder Veiligheid en Pacht Alfred Jansen. Hiermee worden dorpen ontlast van landbouwverkeer.

'Verkeersveiligheid is en blijft belangrijk speerpunt voor LTO. Voor ondernemers met trekkers die niet onder de APK-plicht vallen, maar zich wel op die wegen willen begeven, biedt vrijwillige kentekening uitkomst. In het verlengde daarvan moet er één loket bij RDW komen om ontheffingen aan te vragen voor machines die breder of langer zijn dan toegestaan', aldus Jansen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    7° / 3°
    95 %
  • Vrijdag
    10° / 7°
    90 %
  • Zaterdag
    7° / 5°
    90 %
Meer weer