FoodValley+bereikt+lokale+boer+nog+niet
Nieuws
© Twan Wiermans

FoodValley bereikt lokale boer nog niet

In de Gelderse Vallei wordt al een heel aantal jaar aan de weg getimmerd met FoodValley. De regio wil een aantrekkelijke vestigingsplaats zijn voor food-gerelateerde bedrijven en instellingen. De lokale boer als voedselleverancier is echter nog nauwelijks in beeld.

Dat blijkt uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek van studenten van Wageningen University & Research. FoodValley werkt aan nationale en internationale naamsbekendheid, maar doet weinig voor boeren, is de voornaamste conclusie.

Studenten vanuit verschillende disciplines deden onderzoek naar manieren waarop boeren in 2030 kunnen profiteren van het samenwerkingsverband FoodValley. Terwijl de regio 'proeftuin van de wereld' wil zijn, is de realiteit dat de eigen achtertuin van FoodValley nog niet wordt benut.

Volgens Fije Visscher is het de hoogste tijd dat hier verandering in komt. Hij is voorzitter van LTO Noord Gelderse Vallei en heeft het onderzoek uitgezet bij Wageningen UR. 'Het onderzoek toont heel goed aan dat er nog veel moet gebeuren op dit punt.'

Korte ketens

Om de huidige situatie en mogelijke kansen in beeld te brengen, hebben de studenten boeren geïnterviewd en geënquêteerd. Ook deskundigen zijn geïnterviewd en er is een literatuurstudie gehouden.

De mogelijkheden voor boeren in regio FoodValley liggen met name op het terrein van big data en korte ketens. Een concrete aanbeveling is om FoodValley als merknaam voor producten uit de regio te introduceren. 'Waarom geen FoodValley kip of FoodValley eieren? Dat moet dan staan voor hoogwaardige producten. Producten die scoren op het gebied van duurzaamheid en kwaliteit.'

Marktonderzoek

Volgens de studenten is er meer marktonderzoek nodig. Veel hangt af van communicatie en marketing. Fije Visscher: 'Boeren hebben daar zelf geen tijd voor, maar staan er vaak wel voor open om bij iets aan te sluiten wat wordt georganiseerd in een breder verband.'

Akkerbouwer Pieter van Leeuwen Boomkamp uit Nijkerk is het daarmee eens. Hij is een van de geïnterviewden voor het onderzoek en uit interesse aanwezig bij de presentatie van het onderzoek. 'Ik ben best bereid om zaken in mijn bedrijfsvoering aan te passen als dat financieel rendabel is. Als er een goed distributiekanaal komt om producten regionaal af te zetten bij bijvoorbeeld landwinkels of lokale supermarkten, wil ik daar graag aan mee doen. Maar ik heb zelf niet de mogelijkheden om dat te organiseren.'

Hij denkt dat dit bijdraagt aan de toekomstbestendigheid van de agrarische sector. 'Consumenten willen dit. Als ik mijn aardappels aan het spuiten ben, krijg ik regelmatig afkeurende blikken van passanten. Ze weten niet dat het nodig is om voedsel te produceren op de manier die we nu gewend zijn. Veel is beeldvorming.'

Toekomst

Er verandert al wel iets. In het dit jaar geïntroduceerde 'Manifest van Salentein' wordt expliciet genoemd dat de kracht van FoodValley moet worden ingezet voor agrariërs. Het manifest komt voort uit een bijeenkomst op landgoed de Salentein in februari waar verschillende partijen uit de Gelderse Vallei hebben nagedacht over de toekomst van de landbouw in de Gelderse Vallei. Initiatiefnemers voor de bijeenkomst waren de gemeenten in de Regio FoodValley, LTO Noord en O-gen.

Ook is LTO Noord Gelderse Vallei sinds kort namens 600 agrarische ondernemers vertegenwoordigd in de 'Triple Helix', het overlegorgaan waarin onderwijs, overheid en ondernemers participeren.

Bekijk meer over: