Consument+doet+vaker+online+boodschappen
Nieuws
© Albert Heijn

Consument doet vaker online boodschappen

Het online boodschappen doen neemt in Nederland gestaag toe. Ook geven consumenten meer uit in de websupermarkten.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker GfK. Online boodschappen behaalt in het eerste kwartaal van 2017 een omzetaandeel van 2,7 procent binnen de totaalomzet van de supermarkten. In dezelfde periode vorig jaar was dat 1,8 procent.

Bijna 1 op de 7 huishoudens (1 op de 8 in 2016) koopt online bij de supermarkt en geeft van zijn totale supermarktbestedingen 15 procent online uit, vorig jaar was dat nog 10 procent.

Grotere bestellingen

Het online aandeel groeit niet alleen doordat meer huishoudens boodschappen online kopen, maar ook omdat deze groep consumenten steeds grotere en daarmee duurdere bestellingen plaatst, meldt GfK.

De supermarkten zagen in de eerste vijf maanden van dit jaar de omzet met 1,8 procent stijgen naar 14,17 miljard euro. Per supermarktbezoek stegen de uitgaven van gemiddeld 22,51 euro in de eerst vijf maanden van 2016 naar 23,46 euro in dezelfde periode van dit jaar.

Weer

  • Zondag
    20° / 10°
    60 %
  • Maandag
    18° / 12°
    20 %
  • Dinsdag
    15° / 10°
    70 %
Meer weer