Drie keer zoveel huishoudens kopen fairtrade

Het aantal Fairtrade kopende huishoudens is in de afgelopen tien jaar bijna verdrievoudigd, van 24 procent in 2007 naar 69 procent in 2016.

Drie+keer+zoveel+huishoudens+kopen+fairtrade
© Max Havelaar

Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere fairtrade producten per jaar, blijkt uit onderzoek van GfK dat in aanloop naar de Fairtrade Week (6 t/m 14 mei) is gepubliceerd.

De toegenomen verkoop van Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland heeft in 2016 geresulteerd in een Fairtrade premie voor boerencoöperaties en plantages van 7,8 miljoen euro, een stijging van 13 procent ten opzichte van 2015.

Naast dat consumenten frequenter fairtrade-producten kopen besteden ze er ook meer geld aan. Uit het onderzoek dat in 2016 voor het eerst de 2 miljoen grens van Fairtrade kopers in één maand is doorbroken. Tijdens de najaarseditie van de Fairtrade Week in 2016 telde het aantal kopende huishoudens ruim 2,1 miljoen.

Kokosmelk grootste

Steeds meer retailers breiden het assortiment Fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade zoals paaseieren en chocoladeletters uit. Dit leidde vorig jaar tot een verdere groei van het aantal kopende huishoudens in deze categorie (+67 procent).

Ook de categorie rijst laat in 2016 een groei zien (+30 procent). De categorie 'culinary' groeide afgelopen jaar met 7 procent. Dit komt onder andere door verdere groei van kokosmelk en curries.
Fair Trade Original kokosmelk is inmiddels de nummer 1 kokosmelk in omzet en afzet in Nederland, dit geldt ook voor de groene curry.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer