FloraHolland+zoekt+groei+over+de+grens
Achtergrond
© FloraHolland

FloraHolland zoekt groei over de grens

De groei van Royal FloraHolland zit in het buitenland, zegt algemeen directeur Lucas Vos van de bloemenveiling. Waarom? Daar dijt de sierteelt sneller uit dan in Nederland.

Wereldwijd wordt er voor zo'n 25 miljard euro aan bloemen, planten en uitgangsmateriaal verhandeld. Nederland is al decennialang de grootste marktplaats voor bloemen en planten, met veel eigen teelt en import en export.

Maar het aandeel van Nederland in de mondiale snijbloemenexport loopt terug. In 2003 had Nederland nog een belang van 58 procent. In 2015 was die teruggelopen naar 43 procent, blijkt uit cijfers van FloraHolland en Rabobank.

Ecuador en Colombia

Die twee merken ook dat landen die goedkoop en grootschalig snijbloemen produceren, zoals Ecuador en Colombia, hun marktaandeel in de internationale snijbloemenproductie en -handel hebben vergroot.

Willen we een belangrijke speler blijven in de internationale sierteelt, dan moeten we internationale stromen aan ons binden

Lucas Vos, algemeen directeur Royal Flora Holland

Door gunstigere productieomstandigheden en bloemenvervoer per zeecontainer zullen zij hun concurrentiepositie verder verstevigen.

Rozen

Als voorbeeld: de roos is internationaal de belangrijkste bloem. De top 5-exporteurs van rozen in de wereld zijn Nederland, Ecuador, Kenia, Colombia en Ethiopië. FloraHolland zette in het afgelopen jaar 462 miljoen euro om met importrozen. Die kwamen vooral uit Afrika, waarbij Kenia en Ethiopië de hofleveranciers zijn.

FloraHolland verhandelt nauwelijks rozen uit de twee Zuid-Amerikaanse landen. Ecuador (exportwaarde 450 miljoen euro) en Colombia (exportwaarde 280 miljoen euro) zetten hun rozen wereldwijd af zonder tussenkomst van de grootste marktplaats van de wereld. Hun pijlen zijn vooral gericht op de Noord-Amerikaanse markt en Rusland.

Vraag en aanbod

De bloemenveiling wil in de toekomst graag de partij blijven die wereldwijd vraag en aanbod bundelt in de sierteelt. 'Willen we een belangrijke speler blijven in de internationale sierteelt, dan moeten we internationale stromen aan ons binden', stelt Vos. 'Ook al zijn het concurrerende stromen.'

De directeur van FloraHolland kijkt daarbij bijvoorbeeld naar de Ecuadoraanse roos en begrijpt dat Afrikaanse telers hier niet blij mee zijn. Het betekent voor hen een grotere concurrentie.

'Maar die rozen zouden anders hier ook zijn gekomen, want al onze klanten hebben global sourcing en zijn goedgeorganiseerd.' Volgens Vos moet FloraHolland groot denken, anders wordt het als speler geminimaliseerd.

Groei loskoppelen

De directeur vindt ook dat de groei van FloraHolland losgekoppeld mag worden van het lidmaatschap van de coöperatie. Hij maakt een vergelijking met FrieslandCampina. Deze zuivelcoöperatie heeft leden in Nederland, België en Duitsland, maar koopt ook melk op van andere buitenlandse melkveehouders.

Internationalisering is niet nieuw bij FloraHolland en dat de rol van de internationale aanvoer groter wordt evenmin. De veilingorganisatie had in 2016 een omzet van 794 miljoen euro aan importproducten.

Verkoopwaarde

In de afgelopen tien jaar is de verkoopwaarde van de ingevoerde bloemen en planten bij de bloemenveiling met 28 procent gestegen. Dat is twee keer zo snel als de totale omzet van de veiling die in hetzelfde tijdsbestek met 14 procent klom.

In 2006 was het aandeel van het importproduct in de totale omzet 15,3 procent. In 2016 was de inbreng gestegen naar 17,1 procent.

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    8° / -1°
    25 %
  • Dinsdag
    9° / -1°
    20 %
  • Woensdag
    9° / -1°
    10 %
Meer weer