Sierteelthandelaar moet meer innoveren

Handelaren in bloemen en planten moeten meer innoveren. Dat zegt Lucas Vos, algemeen directeur van bloemenveiling Royal FloraHolland.

Sierteelthandelaar+moet+meer+innoveren
© FloraHolland

Vos vindt dat sierteelthandelaren te weinig waarde toevoegen. De huidige toegevoegde waarde van de handel, de logistiek, kan met minder klanten van FloraHolland worden verwezenlijkt, stelt hij. 'Waarom is een initiatief als Bloomon niet uit de handel voortgekomen?' vraagt Vos zich hardop af.

De algemeen directeur zegt ook teleurgesteld te zijn over de rol van de handel in het klantenplatform van FloraHolland. In dit platform overlegt de bloemenveiling met handelspartijen. 'Ze zijn te veel met operationele zaken bezig, zoals de tarieven', oordeelt hij. 'De handel kijkt te veel naar zichzelf of naar FloraHolland, maar zou meer vooruit de keten in moeten kijken.'

Robotisering

De FloraHolland-directeur gaat liever een strategische dialoog met de handel aan. Vos wil zich liever bezighouden met vragen zoals wat op de lange termijn de gevolgen voor de sector zijn van digitalisering en robotisering.

In dit kader is hij positief over de nieuwe koers van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB). Het accent bij de VGB verschuift van belangenbehartiger naar netwerkorganisatie, die steeds meer de samenwerking opzoekt met ketenpartijen om gezamenlijke doelen te bereiken. 'De VGB wordt zo meer een partner van FloraHolland.'

Chinese markt

FloraHolland heeft volgens Vos nu te veel de leiding bij vernieuwingen in de sector. Hij wijst bijvoorbeeld op het initiatief 'Let it grow', waarin nieuwe sierteeltproducten en -concepten worden ontwikkeld, of op de export van sierteeltproducten naar China. Volgens de veilingdirecteur had de handel vraagtekens bij de bemoeienis en focus van FloraHolland op China, maar sluiten handelaren zich nu massaal aan bij de proef.

Het aantal bloemen dat op initiatief van FloraHolland naar China wordt geëxporteerd, is 1 miljoen stuks gepasseerd. Het betreft rozen en tulpen. Op jaarbasis gaat nu voor 50 miljoen euro naar China. In 2020 moet de bloemenuitvoer een waarde vertegenwoordigen van 100 miljoen euro. Het potentieel van de Chinese markt is 6 miljard euro.

'FloraHolland is een coöperatie van telers', reageert Vos op de wens van handelaren om zeggenschap te hebben in de bloemenveiling. Scheidend VGB-directeur Robert Roodenburg pleitte twee weken geleden in Nieuwe Oogst hiervoor, omdat de positie van de handelaar nu niet gelijkwaardig is aan die van de teler. Vos: 'Handelaren hebben via het klantenplatform hun inbreng.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

Meer weer