Lochem test game Superboer

‘Als de boer overstapt op ander kuilvoer, krijg je dan als speler een melding?’ LTO Noord Lochem en AJK Laren-Lochem hadden dinsdagavond de primeur om de game Superboer te testen en de suggesties kwamen al snel.

Henriët Dijk‘Het idee om echte data in een game te gebruiken is baanbrekend’, vertelt Nils den Besten. De provinciaal bestuurder bij LTO Noord Zuid-Holland gaf vanuit zijn betrokkenheid bij stichting Courage uitleg over het ontstaan van de game.
Het idee komt voort uit een ‘Courage Carrousel’. Hierbij gaan zes boeren en zes mensen uit een totaal andere branche met elkaar om tafel zitten. Eén zo’n carrousel was met mensen uit de game-industrie. Het resultaat is een spel gericht op burgers, die worden meegenomen in de praktische bedrijfsvoering op een melkveebedrijf.
‘Hoe kunnen we bij de mensen in de huiskamer komen? Hoe bereiken we mensen die nooit op een boerenerf komen? Dit is een leuke manier om burgers wegwijs te maken op het bedrijf. Goed voor het imago van de sector’, zegt Den Besten.

Webcams

Met een financiële bijdrage van LTO Noord Fondsen ontwikkelen Courage en gamepublisher Gamious Superboer. Naast gegevens over de koeien, inclusief foto’s en informatie over leeftijd, gemiddelde melkproductie en wanneer ze hebben afgekalfd, komen er ook webcams in het bedrijf van Vermunt te hangen. Het gratis spel komt begin volgend jaar uit.
De testavond was tevens de aftrap van het ledenprogramma in Gelderland en Overijssel. Met het ledenprogramma ondersteunt LTO Noord afdelingen in het organiseren van bijeenkomsten over thema’s als pacht, water of mest.

Chatten

De testspelers van LTO Noord Lochem en AJK Laren-Lochem zijn – na even gespeeld te hebben – enthousiast. En denken graag mee over meer opties voor het spel. ‘Kan ik ook chatten met de boer als ik vragen heb’, vraagt de één. ‘Als een koe ziek is en een week geen melk geeft, wordt dat gemeld’, wil een ander weten. ‘Kan de boer ook roodbonte koeien toevoegen aan de veestapel’, volgt er als ludieke opmerking.
‘Ik hoop dat dit de kennis van de sector bij burgers vergroot’, zegt Ramon Hesselink, voorzitter van afdeling Lochem. ‘Je moet sowieso wat aan het imago doen. De game is één van de middelen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 2°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer