Weinig foute praktijken gemeld

Slechts een beperkt aantal boeren en tuinders meldt negatieve ervaringen met afnemers en leveranciers. Toch leeft bij LTO Nederland het gevoel dat er meer aan de hand is.

Jan van LiereLTO Nederland begon in mei een enquête naar de ervaringen met oneerlijke handelspraktijken, als onderdeel van de pilot die samen met supermarkten (CBL) en industrie (FNLI) is opgestart om oneerlijke handelspraktijken in de agrovoeding aan te pakken. De enquête is met name gericht op (glas)groentetelers, akkerbouwers en veehouders.
Tot vorige week hadden 481 boeren en tuinders een vragenlijst ingevuld. Van hen zeggen er 165 daadwerkelijk ervaring te hebben met oneerlijke praktijken door afnemers en leveranciers.
Klaas Johan Osinga, coördinator van de pilot, hoopt dat meer boeren en tuinders zich met concrete praktijkvoorbeelden melden. ‘Ik kan me niet voorstellen dat het bij deze 165 meldingen blijft. Het aantal gevallen moet in de praktijk veel hoger zijn. Maar die zullen niet boven water komen wanneer ondernemers zich niet bij ons melden.’
Aanleiding voor het onderzoek was de actie van onder meer Albert Heijn, Jumbo en Plus die enkele jaren geleden eenzijdig kortingen oplegden aan hun leveranciers en fabrikanten. Daarmee werden lopende contracten opengebroken. Op die manier wilden de supermarkten leveranciers en fabrikanten laten bijdragen aan de dalende marges in de supermarktbranche.
Oneerlijk, riepen fabrikanten destijds. En met hen weerden zich ook boeren en tuinders. Want op enig moment zouden die kortingen deels ook in hun portemonnee voelbaar zijn.

Gedragscode

Ondertussen lanceerde de Europese Unie een gedragscode met zeven regels voor eerlijke handel. Die regels hebben onder meer betrekking op naleving (afspraak is afspraak), risico en geheimhouding. Veel supermarkten hebben al laten weten zich voortaan aan deze gedragscode te willen houden. De Europese gedragscode gaat overigens niet over kwesties als verdeling van marges, duurzaamheid of verkoop onder kostprijs.
De oneerlijke handelspraktijken die tot nu toe bij LTO zijn gemeld, hebben onder meer betrekking op eenzijdige aanpassingen van prijzen en betalingstermijnen, het weigeren om mondelinge afspraken schriftelijk te bevestigen en het gedwongen meebetalen aan promotieacties.
De enquête van LTO Nederland haakt aan bij Europese initiatieven om oneerlijke handelspraktijken uit te bannen. De vragenlijst is nog in te vullen op www.lto.nl onder ‘Gedragscode handelspraktijken’.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer