Premie op late levering cichorei

Sensus introduceert de komende cichoreicampagne vanaf begin december een premie op de late levering van cichorei.

Premie+op+late+levering+cichorei
©

'De campagne schuift steeds verder op naar achteren. De premie is bedoeld als compensatie op de financiële opbrengsten voor telers die bereid zijn om laat te leveren', verklaart René Schunselaar van de agrarische dienst van Sensus.

Schunselaar legt uit dat Sensus aan de voorkant geen ruimte heeft om de campagne te verlengen. 'Vervroegen van de campagne kost in een normaal jaar teveel kilo's en inuline', vertelt hij.

Bovengemiddelde oogst

De campagne van Sensus begint dit jaar op 1 september. Dat is een paar dagen vroeger dan vorig jaar en heeft alles te maken met de bovengemiddelde oogst die wordt verwacht.

'Het groeiseizoen is heel goed geweest voor cichorei', meldt Schunselaar. 'Exacte cijfers hebben we nog niet, maar waarschijnlijk zitten we wel 5 tot 10 procent boven de gemiddelde opbrengsten.'

Veel variatie

Wel constateert Schunselaar dat er vrij veel variaties is tussen de percelen. Dat heeft onder meer te maken met incidentele problemen met de opkomst van cichorei in het voorjaar.

Afhankelijk van de daadwerkelijke opbrengsten gaat Schunselaar ervan uit dat de campagne van cichorei duurt tot de tweede of de derde week van januari.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer