2,3 procent meer omzet supermarkten
Nederlandse supermarkten realiseerden afgelopen jaar 2,3 procent meer omzet dan in 2012. De totale waarde ervan komt op 33,33 miljard euro. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

De omzet van de supermarkten was in 2004 nog 26,1 miljard euro. De grens van een omzet van meer dan 30 miljard euro werd bereikt in 2008.
Volgens GfK is de omzetstijging voor een belangrijk deel toe te schrijven aan hogere prijzen voor onder meer groente, aan hogere accijnzen en het hogere btw-tarief voor non-food producten.
Kassabonnen
GfK berekende dat de gemiddelde omzet per kassabon uitkomt op 22,24 euro. Dat is 1,7 procent hoger dan vorig jaar. Er werden in 2013 0,6 procent meer kassabonnen afgerekend.
Ondanks verruiming van de opening op eerste en tweede kerstdag bleef de omzet van de supermarkten in de laatste weken van december achter bij vorig jaar. De kerstomzet bleef steken op 730 miljoen euro, 0,3 procent minder dan in 2012.
Omzetgroei
GfK verwacht voor 2014 een beperkte omzetgroei van 1 procent. Die is gebaseerd op een gemiddelde prijsstijging en groei van het aantal huishoudens. De algemene trend is volgens GfK dat consumenten vanwege de recessie besparen op voeding.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Gewichtblok 450 KG ECO
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH LUXXUM 100
2017, P.O.A.
-
Pottinger Jumbo 8010L
2016, P.O.A.
-
Kuhn GF 8700
Gebruikt, P.O.A.
Weer
-
Zaterdag19° / 6°5 %
-
Zondag19° / 7°0 %
-
Maandag20° / 6°10 %