Herkomst eten niet beslissend bij aankoop

Nederlandse consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt, maar het is niet beslissend bij de aankoop. Dat blijkt uit onderzoek van het LEI.

Consumenten waarderen het als de verpakking van levensmiddelen de herkomst van het product vermeldt. Ze stellen die vermelding vooral op prijs bij verse producten. Op producten als vlees en vis, groente, fruit en zuivel zien consumenten de laatste tijd ook inderdaad de herkomst.

In het geval van melk denken consumenten bij 'herkomst' vaak aan de boer en zijn manier van boeren en aan de koe en haar leefomgeving. Consumenten verwachten dat de melk die hier verkocht wordt, ook uit Nederland komt. Dit beeld leeft sterker bij melk dan bij andere verse producten.

Biologisch

Consumenten die op de herkomst van producten letten, besteden vaak ook aandacht aan diervriendelijkheid, milieuvriendelijkheid en de vraag of er biologisch is geproduceerd. Consumenten die vaker biologisch kopen, laten de herkomst van het product zwaarder meewegen bij de aankoop.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer