Stikstofclaim kraakt Wiersma's maatwerkaanpak voor PAS-melders

Stichting Stikstofclaim keert zich tegen het voorstel van demissionair landbouwminister Femke Wiersma voor een maatwerkaanpak voor PAS-melders. De stichting roept Tweede Kamerleden op om tegen het voorstel te stemmen. 'De maatwerkoplossingen van de minister zijn een lege huls.'

Stikstofclaim+kraakt+Wiersma%27s+maatwerkaanpak+voor+PAS%2Dmelders
© Dirk Hol

Het wetsvoorstel biedt geen concrete oplossingen, vindt Stikstofclaim. De stichting roept de Tweede Kamer in een felle brief op om de minister terug naar de tekentafel te sturen om met een beter voorstel te komen. 'Kamerleden die voor het huidige wetsvoorstel stemmen, duwen de PAS-melders de afgrond in.' De Tweede Kamer is overigens zelf ook al niet enthousiast over het wetsvoorstel. Kamerleden hebben in totaal zeven amendementen ingediend om het voorstel aan te passen. Over het wetsvoorstel en de amendementen wordt binnenkort gestemd.

Het bestuur van stichting Stikstofclaim heeft vier bezwaren tegen het voorstel. Zo wordt in het voorstel van de minister niet langer gesproken over legalisering van PAS-melders, maar over oplossingen bieden. Die oplossingen zijn onder meer aanpassingen in bedrijfsvoering, schadevergoeding, extensiveren, reduceren, innoveren of omschakelen. Voor sommige ondernemers is de enige 'oplossing' (gedeeltelijke) beëindiging.

Dit staat haaks op het uitgangspunt uit de voormalige Wet natuurbescherming en de huidige Omgevingswet, vindt Stikstofclaim. Daarin wordt juist beoogd om PAS-melders te legaliseren door een vergunning.


Vluchtgedrag

Het tweede bezwaar van stichting Stikstofclaim is dat de PAS-melders in de voorgestelde aanpak zelf verantwoordelijk worden om met een zaakbegeleider naar oplossingen te zoeken. Hiermee probeert de minister onder de huidige verantwoordelijkheid van wettelijk verplichte legalisering uit te komen, vindt de stichting. 'Vluchtgedrag en de ellende volledig bij de PAS-melder op het bordje te schuiven.'


Het derde bezwaar is de verlenging van de termijn met drie jaar waarbinnen een oplossing of legalisering moet zijn gerealiseerd. Het argument is dat dan de provincies handhavingsverzoeken zouden kunnen afwijzen. Bij zicht op legalisatie kan een provincie een handhavingsverzoek afwijzen.

Diverse juridische adviezen trekken dit argument in twijfel, stelt stichting Stikstofclaim omdat er nog zo weinig PAS-melders zijn gelegaliseerd. Dat maakt handhavingsverzoeken juist kansrijk. 'Binnen het huidige werktempo en door de minister bijster weinig gerealiseerde voorstellen ziet het er niet naar uit dat er een tsunami van legalisaties aan zit te komen.'


Aanpassing Aerius

Tot slot hekelt stichting Stikstofclaim het besluit van de minister om twee mogelijke oplossingen op de lange baan te schuiven. Dat zijn enerzijds het instellen van een rekenkundige ondergrens en anderzijds het aanpassen van het niveau van de droge depositie in Aerius. 'Voor beide kan de minister het RIVM de opdracht geven om te implementeren in Aerius', schrijft de stichting. 'Ondanks eerdere toezeggingen heeft de minister geen zichtbare actie ondernomen op deze twee punten.'

Stichting Stikstofclaim vindt dat de genoemde bezwaren moeten worden weggenomen. 'Anders is instemmen met het wetsvoorstel het voor altijd laten vallen van duizenden bedrijven en die bedrijven veelal de genadeklap geven. PAS-melders worden door dit wetsvoorstel bij het oud vuil gezet.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    17° / 12°
    80 %
  • Donderdag
    22° / 14°
    20 %
  • Vrijdag
    25° / 13°
    25 %
Meer weer