Woelen in grasland met capaciteit en toch lage belasting

Het natte jaar heeft flink weerslag gehad op zowel bouwland als grasland. Door verslemping en rijsporen zijn op veel plekken verdichte lagen en schade aan de bodemstructuur ontstaan. Op bouwland is daarom na de oogst op veel plekken gewoeld. Maar wat te doen met grasland?

Woelen+in+grasland+met+capaciteit+en+toch+lage+belasting
© Frits Huiden

Woelen van grasland is nooit populair geworden. Er is angst voor schade en uitdrogen van de zode. Uiteindelijk moet immers weer gemaaid worden op een vlakke mat. Ook de capaciteit is een dilemma. De werkbreedte is vaak beperkt en de rijsnelheid komt niet ver boven 6 kilometer per uur. Bovendien wil je niet te breed werken, want dan is weer een te zware trekker nodig.

Loonwerker en medewerker van Evers Agro, Marcel Slaghekke heeft een combinatie samengesteld die deze dilemma’s het hoofd biedt. De afgelopen drie weken heeft hij al ruim 70 hectare gewoeld met goed resultaat.

Uitgangspunt is juist een van de grootste combinaties die in Nederland rondrijdt; een Fendt 933 Vario van 325 pk met daarachter een Evers-graslandwoeler met zeven tanden en een werkbreedte van 5,25 meter meter. De tandafstand staat op 75 centimeter. Bij 90 centimeter tandafstand wordt zelfs 6,30 meter in één werkgang gewoeld.

Negen van de tien keer is het een oude ploegzool die opgeheven moet worden

Marcel Slaghekke, Evers Agro

150 euro per uur

Bij een snelheid van 6,5 kilometer per uur wordt inclusief wenden op de kopakker een capaciteit gehaald van 1,3 hectare per draaiuur. Daarbij geldt een tarief van 150 euro per uur.

‘Er zijn veehouders die flinke plekken hebben met een storende laag’, legt Slaghekke uit. ‘Maar het is geen werk waarmee grote percelen in een keer worden aangepakt. Je bent dus veel bezig met transport en met keren. Je heft de woeler ook vaker uit.’


Om de verdichting van de bodem te controleren wordt een penetrometer in de grond geprikt
Om de verdichting van de bodem te controleren wordt een penetrometer in de grond geprikt © Frits Huiden

Op plaatsen waar de woeler geheven wordt, komt wat grond los. ‘Daarom heb ik een extra rol in de fronthef waarmee ik die plekken weer vlak druk’, vertelt Slaghekke.

Door de keuze voor capaciteit weegt de totale combinatie zo’n 17 ton, ofwel ruim 4 ton per wiel. De trekker staat op brede VF-banden en is voorzien van het op de Fendt geïntegreerde VarioGrip luchtdrukwisselsysteem. Zo kan hij tijdens het werk op 0,9 bar rijden.


De gehele combinatie is op elkaar afgestemd en maakt gebruik van een luchtdrukwisselsysteem
De gehele combinatie is op elkaar afgestemd en maakt gebruik van een luchtdrukwisselsysteem © Frits Huiden

‘De VF-banden platten extreem af en hebben een grote voetafdruk. Zo is de belasting per vierkante centimeter ruim onder de 900 gram. Belangrijker daarbij is dat er geen wielslip optreedt. Dat zou veel schade geven. Door de werkbreedte en het gebruik van RTK-gps zijn er minder rijsporen. Met deze combinatie kun je dus altijd uit de voeten.’

De woeler met een eigen gewicht van ruim 3 ton kan maximaal tot 45 centimeter diep woelen. Slaghekke woelt vooral tussen de 30 en 35 centimeter diep. ‘Negen van de tien keer is het een oude ploegzool die opgeheven moet worden.’



Voor de woeltanden loopt een flinke snijschijf van 36 centimeter diameter om rafelranden en pollen te voorkomen. Na de woelpoot volgt een prisma-rol die de zode onafhankelijk aandrukt per element.

Slaghekke monteerde een 12 volt granulaatstrooier om direct in de sleufjes gras te zaaien. Zo krijgt de bewerking een maximaal effect. De lichte ruggetjes die achterblijven na het werk, zie je de volgende snede al veel minder. Je zal de schudder en hark iets hoger moeten afstellen

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    16° / 3°
    10 %
  • Zaterdag
    16° / 2°
    10 %
  • Zondag
    14° / 8°
    60 %
Meer weer