Royal FloraHolland stimuleert duurzaam verpakken

Met het project ‘Samen stap voor stap naar duurzame verpakkingen’ biedt Royal FloraHolland leden een steuntje in de rug op weg naar een duurzamere toekomst, in dit geval via duurzamere verpakkingen. Begin december werd afgetrapt.

Royal+FloraHolland+stimuleert+duurzaam+verpakken
© Thierry Schut

FloraHolland richt zich op het gebruik van circulaire materialen en wil zo min mogelijk afval produceren, vertelt Auke Boerma. Hij is projectmanager op de afdeling Duurzaamheid van Royal FloraHolland. ‘Ook in de keten proberen we dit zoveel mogelijk te stimuleren’, vertelt hij. ‘Daarbij ligt de focus op het faciliteren van onze kwekers.’

Sierteeltverpakkingen zijn onder te verdelen in twee stromen. Die van de eenmalige productverpakkingen, zoals potten en hoezen, die ingekocht en gebruikt worden door de kwekers. ‘Daar heeft FloraHolland in principe geen invloed op, maar wij willen wel de bewustwording vergroten en beïnvloeden om een duurzamere keuze te maken.’

De andere stroom omvat de eenmalige en meermalige transportverpakkingen, zoals bloemenfusten en plantentrays. Bij bloemen is het meermalig fust dominant. Die sector is daarmee al heel duurzaam. Bij planten wordt nog veel gebruikgemaakt van eenmalige trays.

Gebruik van niet-recyclebare verpakking is zorgpunt voor consument

Auke Boerma, projectmanager bij Royal FloraHolland

Veelvoud aan trays

Door het veelvoud van producten en potmaten bestaat er ook een veelvoud aan soorten trays. De wens en uitdaging van de afzetorganisatie is dat bij planten ook op grotere schaal met meermalige plantentrays gewerkt gaat worden. In 2023 heeft FloraHolland daarom gekozen te participeren in de coöperatie Euro Plant Tray. Die coöperatie heeft als doel het introduceren van een meermalige plantentray in heel Europa.

De communicatie met de kwekers verloopt via de FloraHolland Product Commissies (FPC). Er zijn in totaal 27 productcommissies. Om die allemaal goed te kunnen begeleiden, heeft Boerma de procesmatige FPC-aanpak ‘Duurzaam Verpakken’ ontwikkeld. ‘Met deze aanpak krijgen de productcommissies handvaten om hun productgroep te motiveren om stappen te zetten naar duurzamere verpakkingen.’

Het plan bestaat uit vier stappen, legt Boerma uit. ‘Allereerst moeten doelen worden gesteld om verpakkingen te verduurzamen, inclusief het jaarlijks meten van de voortgang. Daarna komt het analyseren van de huidige verpakkingen: wat wordt aan materialen gebruikt en wat is de reden daarvan?’

De derde stap is om te komen tot een strategie om te verduurzamen. ‘Als laatste is het zaak om de gekozen strategie naar de achterban van de productcommissies te communiceren’, vertelt Boerma.


Kritische maatschappij

De maatschappelijke kritische blik op plastics is een van de redenen dat Royal FloraHolland is begonnen met deze proactieve aanpak. Uit consumentenonderzoek van Bloemenbureau Holland blijkt dat een overdreven hoeveelheid verpakkingen en het gebruik van niet-recyclebare verpakkingen twee van de top 5 zorgpunten zijn voor consumenten bij het kopen van bloemen en kamerplanten.


Boerma: ‘Hoewel het gebruik van verpakkingen feitelijk maar klein is op de totale footprint, verwacht de consument dat de sector dit proactief gaat aanpakken.’

Een andere reden om deze aanpak te faciliteren, is dat FloraHolland op deze manier de sector wil helpen om voor te sorteren op Europese wetgeving omtrent verpakkingen. De Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) moet leiden tot minder verpakkingsafval, meer hergebruik, meer recycling en meer toepassing van gerecycled materiaal. Er zijn nog geen harde eisen, maar die gaan komen in 2030.

Volgens Boerma slaat de procesmatige FPC-aanpak aan: ‘Het is heel leuk dat steeds meer productcommissies dit zelf willen opstarten. Zij zien de noodzaak en zijn blij met de begeleiding in dit proces.’

Namens de productcommissie Potorchidee is Boerma ook betrokken bij het traject van de frontgroep Verpakkingen van Orchidee Nederland. Zij lopen voorop en hebben met adviesbureau Partners for Innovation zelf de uitdaging al opgepakt.


Bevestiging

Koen van Koppen zit in de stuurgroep Orchidee Nederland en in de frontgroep Verpakkingen. Onder de begeleiding van Royal FloraHolland hebben zij de vier stappen doorlopen van de verduurzaming van verpakkingen. ‘Die bewustwording is goed en voor ons was het een bevestiging dat we op de goede weg zijn’, vertelt Van Koppen.


Van Koppen is directeur van phalaenopsiskwekerij Stolk Flora, dat locaties heeft in het Zuid-Hollandse Bleiswijk en Bergschenhoek. Stolk Flora is een voorloper op het gebied van duurzaamheid en was al lang voor het project van de afzetorganisatie bezig met deze aanpak. ‘We liepen soms zelfs té ver vooruit, want de markt was er nog niet klaar voor om de hogere kostprijs te kunnen verwaarden’, zegt Van Koppen.

Dat heeft het bedrijf echter niet op andere gedachten gebracht, want volgens van Koppen is het noodzakelijk om een duurzamere weg te moeten bewandelen. In 2016 is Stolk Flora naar buiten getreden met hun nieuwe merk Your Natural Orchid. Bij dit concept hoorde natuurlijk ook een duurzame verpakking.

Van Koppen: ‘Onze klanten kunnen kiezen voor een tray van gerecycled karton en een papieren wikkel. Het zijn vooral de tuincentra en de bloemisten die daarvoor kiezen. De kartonnen tray is bovendien kleiner dan die van plastic (vijf ten opzichte van tien). We zien dat kleinere klanten daardoor eerder op ras kunnen bestellen.’

Voor de retail, wat niet het grootste afzetkanaal is, gebruikt Stolk Flora een dunnere plastic hoes. ‘Van 50 micrometer naar 40 micrometer scheelt toch al gauw 20 procent plastic.’


Traject voor verduurzaming van verpakkingen is zinvol

Er spelen veel factoren een rol bij het kiezen van een geschikte duurzame verpakking. Om die keuze te vergemakkelijken, begeleidt Royal FloraHolland op dit moment 12 van de 27 productcommissies in hun zoektocht naar duurzaam verpakken. Dit doet het via het project ‘Samen stap voor stap naar duurzamere verpakkingen’. Door kennis en tools ter beschikking te stellen, moet het voor leden makkelijker worden om stap voor stap een duurzamere productverpakkingskeuze te maken.Ook potplantenkwekerij SV.CO in het Zuid-Hollandse De Lier, dat met consumentenmerken als Made BY.CO en Favorita dicht op de markt opereert, heeft aandacht voor de verduurzaming van verpakkingen. Jelle Strijbis is een van de directeuren en vertelt dat hier al mee begonnen is voordat de productcommissies van FloraHolland met deze actie startten. Strijbis legt uit dat in de afgelopen jaren een eigen SV.box is ontwikkeld voor de afzet richting tuincentra. ‘Deze doos van 100 procent gerecycled karton is ontwikkeld in samenwerking met Solid pack van FloraHolland. De planten daarin staan zonder hoes en zonder eenmalige plastic tray. De milieubesparing is behoorlijk, voor de hele keten.' De mede-directeur zit in de productcommissie Kalanchoë van FloraHolland en heeft inspiratie opgedaan voor andere stappen. ‘We hebben twee keer een bijeenkomst gehad over duurzame verpakkingen. Toen hebben we kritisch gekeken naar alle stromen binnen de keten. Op basis daarvan gaan wij zeker nog aanpassingen doen. Wat dat betreft was het traject heel zinvol.’

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    13° / 11°
    80 %
  • Zaterdag
    17° / 6°
    30 %
  • Zondag
    18° / 10°
    20 %
Meer weer