Afzetvolume Boeren van Amstel groeit 'gestaag'

Boeren van Amstel ziet zijn afzetvolume gestaag groeien. 'We gaan richting een miljoen kilo melk per jaar', stelt directeur Michel Penterman van de bv waar de coöperatie aandeelhouder in is.

Afzetvolume+Boeren+van+Amstel+groeit+%27gestaag%27
© Vandaanmedia

De coöperatie van achttien boeren maakte twee jaar geleden een doorstart na een faillissement. Volgens Penterman was dit vooral te wijten aan het sluiten van horeca door de coronacrisis. Het bedrijf ging van een personeelsbestand van 8 fte naar 1,8 fte. Het liet de melk bij een zuivelboerderij verwerken en verpakken. Bovendien stapte een impactinvesteerder in het bedrijf.

'We zijn in januari nog door het oog van de naald gekropen, onder andere door de stijging van de melkprijs. Door de oorlog in Oekraïne is de markt voorzichtiger geworden. Maar we konden het eerste kwartaal voor het eerst met een kleine winst afsluiten', zegt Penterman. Hoeveel dat exact is, wil hij niet zeggen. 'Het zijn net geen vijf cijfers.'


Horeca in Amsterdam

Zo'n 90 procent van de melk en yoghurt zet Boeren van Amstel via de horeca af die er vooral dagverse opschuimmelk van maakt. De rest gaat naar de retail, zoals Albert Heijn. De distributie loopt via vijf groothandels.

Plannen zijn er voor het verwerken van nieuwe producten als kwark, kaas en room. 'We oriënteren ons hierop. We hopen dan ook met andere verdienmodellen voor boeren te komen. En andere natuurpresentaties, zoals erfbeplanting', zegt de directeur van de coöperatie.


Nu gaat 2 cent van een literpak melk naar weidevogelbeheer, zoals verlaat maaien, verhogen van biodiversiteit en extensieve beweiding. In totaal haalde Boeren van Amstel de afgelopen twee jaar zo 25.000 euro op voor weidevogels.


Grootste melkpak

Om de aandacht te vestigen op duurzaamheid en biodiversiteit en de verbeterde verbinding tussen boer en burger, hees Boeren van Amstel zondagmiddag een ruim 5 meter groot melkpak langs de A9 bij Ouderkerk aan de Amstel. Het melkpak ging 27 meter de lucht in. 'Wij wilden met wat positiefs komen in deze gepolariseerde tijd. Zo lijkt het een goed jaar te worden voor de weidevogels', stelt Penterman.

De directeur heeft meer plannen met het melkpak. Zijn grootste wens is dat het een toeristische attractie wordt in Amsterdam. 'Wij hebben niet veel marketingsbudget zoals de grote jongens. Daarom moeten wij het hebben van ludieke acties.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer