Afzetvolume Boeren van Amstel groeit 'gestaag'
Boeren van Amstel ziet zijn afzetvolume gestaag groeien. 'We gaan richting een miljoen kilo melk per jaar', stelt directeur Michel Penterman van de bv waar de coöperatie aandeelhouder in is.
De coöperatie van achttien boeren maakte twee jaar geleden een doorstart na een faillissement. Volgens Penterman was dit vooral te wijten aan het sluiten van horeca door de coronacrisis. Het bedrijf ging van een personeelsbestand van 8 fte naar 1,8 fte. Het liet de melk bij een zuivelboerderij verwerken en verpakken. Bovendien stapte een impactinvesteerder in het bedrijf.
'We zijn in januari nog door het oog van de naald gekropen, onder andere door de stijging van de melkprijs. Door de oorlog in Oekraïne is de markt voorzichtiger geworden. Maar we konden het eerste kwartaal voor het eerst met een kleine winst afsluiten', zegt Penterman. Hoeveel dat exact is, wil hij niet zeggen. 'Het zijn net geen vijf cijfers.'
Horeca in Amsterdam
Zo'n 90 procent van de melk en yoghurt zet Boeren van Amstel via de horeca af die er vooral dagverse opschuimmelk van maakt. De rest gaat naar de retail, zoals Albert Heijn. De distributie loopt via vijf groothandels.
Plannen zijn er voor het verwerken van nieuwe producten als kwark, kaas en room. 'We oriënteren ons hierop. We hopen dan ook met andere verdienmodellen voor boeren te komen. En andere natuurpresentaties, zoals erfbeplanting', zegt de directeur van de coöperatie.
Nu gaat 2 cent van een literpak melk naar weidevogelbeheer, zoals verlaat maaien, verhogen van biodiversiteit en extensieve beweiding. In totaal haalde Boeren van Amstel de afgelopen twee jaar zo 25.000 euro op voor weidevogels.
Grootste melkpak
Om de aandacht te vestigen op duurzaamheid en biodiversiteit en de verbeterde verbinding tussen boer en burger, hees Boeren van Amstel zondagmiddag een ruim 5 meter groot melkpak langs de A9 bij Ouderkerk aan de Amstel. Het melkpak ging 27 meter de lucht in. 'Wij wilden met wat positiefs komen in deze gepolariseerde tijd. Zo lijkt het een goed jaar te worden voor de weidevogels', stelt Penterman.
De directeur heeft meer plannen met het melkpak. Zijn grootste wens is dat het een toeristische attractie wordt in Amsterdam. 'Wij hebben niet veel marketingsbudget zoals de grote jongens. Daarom moeten wij het hebben van ludieke acties.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere - 6155R AP CP FH PTO
2022, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5711 M Dyna-4
Nieuw, P.O.A.
-
Case IH PUMA 185 CVX STAGE V
2022, P.O.A.
-
Claas Sprint 335P opraapwagen
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Sales Adviseur - Melkveehouderij en Gemengd Bedrijf
VOSSEN LABORATORIES Int. B.V. - NL
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Medewerker Mechanisatie
Syngenta Seeds - Zeewolde
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Deskundig lid voor de pachtkamer
Rechtbank Oost-Brabant - ’s-Hertogenbosch
Weer
-
Zaterdag10° / 5°30 %
-
Zondag11° / 2°30 %
-
Maandag10° / 0°20 %