Boeren waarschuwen voor gazongras na dood koe

Een koe van een veebedrijf in Lustin in de Belgische provincie Namen is overleden, nadat ze het gemaaide gras van een gazon had gegeten. De buurman had dit gras in de wei gegooid, omdat hij dacht dat dit een smakelijke hap is voor de koeien. Die waren hier dol op.

Boeren+waarschuwen+voor+gazongras+na+dood+koe
© Pixabay

Daarop lag de koe dood in de wei. Volgens de ondernemers was de koe kerngezond, zo meldden ze aan de Waalse omroep RTBF. 'We zijn gaan zoeken in de wei naar een mogelijke oorzaak. Daar vonden we het gemaaide gras, wat de buurman daar heeft gedropt', zegt boerin Charlotte Noël.

Dierenarts Bruno Humblet is ervan overtuigd dat dit heeft geleid tot de dood van de koe. 'Het gras is te fijn gemaaid. Koeien zien dat als snoepjes en gaan hier volop van eten. Ze eten zoveel als ze kunnen. Hierdoor zitten ze zo vol dat het gras niet kan gisten. Daarbij kunnen ze vergiftigd raken, doordat een deel van de stikstof al gefermenteerd is.'

Een dergelijke vergiftiging komt niet zo vaak voor. Toch willen de veehouders hiervoor waarschuwen. Wel gebeurt het nogal eens dat paarden doodgaan, doordat tuinafval wordt gedumpt. Hierin kunnen giftige planten zitten zoals afval van de rododendron of nachtschade. Als plant laten de paarden dat staan, als afval eten ze dit wel. Daarbij zijn paarden een stuk gevoeliger voor gifstoffen dan herkauwers.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    8° / 0°
    5 %
  • Woensdag
    10° / 2°
    5 %
  • Donderdag
    11° / 3°
    20 %
Meer weer