AH zet programma Beter voor Natuur & Boer ook open voor andere partijen

Supermarktketen Albert Heijn (AH) stelt het programma Beter voor Natuur & Boer open voor andere partijen. Het streven is een breed toegankelijk topkeurmerk van Milieu Centraal te worden.

AH+zet+programma+Beter+voor+Natuur+%26amp%3B+Boer+ook+open+voor+andere+partijen
© Albert Heijn

De supermarktketen neemt de stap omdat ze naar eigen zeggen 'al jaren de noodzaak ziet om het voedselsysteem te verduurzamen en toekomstbestendig te maken samen met alle ketenpartners'.

De missie van AH is 'Samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen'. En door het duurzaamheidsprogramma van een privaat bedrijfslogo naar een breed toegankelijk keurmerk te veranderen, wil de supermarktketen actief bijdragen aan een nieuw voedselsysteem in Nederland.


1.100 boeren en telers

Beter voor Natuur & Boer startte in 2017. Doel van AH is samen met boeren en telers werken aan het verbeteren van dierenwelzijn en natuur, met daarbij specifiek aandacht voor het verdienvermogen van de boer. Jaarlijks worden deze programma's onafhankelijk gecontroleerd door certificerende instanties en getoetst op ambitie, betrouwbaarheid en transparantie door Milieu Centraal.


AH werkt momenteel binnen Beter voor Natuur & Boer samen met 1.100 boeren en telers. De inhoud van de programma's is gezamenlijk met de boeren en telers ontwikkeld voor vier specifieke ketens: melkveehouders, pluimveehouders, varkenshouders en groente- en fruittelers. Met hen worden langlopende afspraken gemaakt over gezonde prijzen in elk seizoen en voor elke boer. Bovendien vergoedt AH investeringen van boeren in verduurzaming of verbetering van dierenwelzijn.


Wereld beter achterlaten

CEO Marit van Egmond van AH: 'Samenwerking in een gesloten keten van land tot klant is essentieel om stappen te zetten op weg naar meer dierenwelzijn, een beter klimaat en een gezond verdienmodel voor boeren en telers. Deze manier van werken doen wij al jaren via Beter voor Natuur & Boer. Door deze programma's nu open te stellen voor andere partijen, dragen we actief bij aan een nieuw voedselsysteem, bouwen we aan een duurzamere toekomst en laten we samen de wereld beter achter.'

In gesprek met Nieuwe Oogst gaf AH-ketendirecteur Constantijn Ninck Blok recent al aan dat de gezamenlijke aanpak van de supermarktketen model zou kunnen staan voor afspraken in het Landbouwakkoord. 'Wij nemen onze eigen verantwoordelijkheid. In een duurzame toekomst heb je de verantwoordelijkheid om goed voor elkaar te zorgen. Samen maken we afspraken over hoe we verduurzamen, de boeren zorgen dat wij deze duurzame producten in de schappen hebben en wij betalen daar een goede prijs voor.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer