Everspring streeft naar kortere ketens in sierteelt

Een olijfboom die door een retailer vanuit Sicilië naar Nederland wordt gehaald om vervolgens verkocht te worden aan een consument in München. Het is geen ideaal scenario, vindt CEO Bas den Hoed van Everspring. De recent gelanceerde online groothandelsmarktplaats streeft namelijk naar de kortst mogelijke keten. 'In dat scenario gaat de olijfboom via ons platform rechtstreeks van de kweker naar de consument in München.'

Everspring+streeft+naar+kortere+ketens+in+sierteelt
© Everspring

Den Hoed houdt zich al tien jaar bezig met het ontwikkelen van oplossingen op het gebied van e-commerce en software voor bedrijven in verschillende industrieën. Zijn roots liggen in het Westland, waardoor zijn klantenbestand ook veel glastuinders bevat.

'Vooral ten tijden van de coronacrisis zochten glastuinders naar afzet via e-commercekanalen. Op projectbasis hebben we verschillende partijen geholpen, maar we kwamen er al snel achter dat de Nederlandse tuinder te groot is voor de binnenlandse markt.'


E-commerce

Een Nederlandse sierteeltaanbieder moet zich ook richten op de Europese markt, vindt Den Hoed. Dat brengt uitdagingen met zich mee als het gaat om e-commerce. 'Het is onmogelijk om alle kwekers op individuele basis afspraken te laten maken met een vervoerder die bijvoorbeeld de consument in Polen kan beleveren. Daar moet een partij tussen zitten. Anders kunnen er geen schaalvoordelen worden behaald.'

De kansen zijn enorm. Een vergelijkbaar platform is er nog niet in de sector

Bas den Hoed, CEO van Everspring

Everspring moet die rol gaan vervullen. Deze nieuwe groothandelsmarktplaats brengt daarvoor kweker en retailer samen. Aangesloten kwekers kunnen hun aanbod, prijzen, beschikbaarheid en content beheren in de applicatie van Everspring.


Niet op eigen houtje

Die data kan vervolgens worden uitgelezen door retailers. 'Daarmee hebben retailers in één keer toegang tot een groot netwerk met aanbod en hoeven zij niet op eigen houtje te zoeken naar een aanbieder', licht Den Hoed toe. Een belangrijk voordeel voor de kweker is dat deze eigenaar blijft van het product en daarmee zelf de verkoopprijs bepaalt. Qua schaalvoordelen is vooral de koppeling met logistieke dienstverleners interessant.

'Het bouwen van integraties met logistieke dienstverleners kost normaliter veel tijd, energie en geld. Aangesloten kwekers kunnen gebruikmaken van de raamovereenkomsten die wij hebben gesloten. Kortom: ze hoeven zelf niet meer aan de gang met het maken van afspraken met last mile-vervoerders.'


Floriway als partner

Dat ontzorgen op logistiek gebied kreeg recent een extra impuls. Everspring is namelijk een samenwerking gestart met Floriway. 'Wanneer een kweker bij ons is aangesloten en bijvoorbeeld zakendoet met een logistiek dienstverlener als DPD hoeft die partij de pakketjes niet op te halen bij de kweker. Kwekers kunnen gebruikmaken van hun bestaande aanvoerlijnen richting Royal FloraHolland. Zodra die aanvoerstroom is gearriveerd op de veiling, verzorgt Floriway voor ons de consolidatie', legt Den Hoed uit.

De last mile-vervoerder haalt de pakketten vervolgens op bij Floriway, waarna de route naar de afnemer begint. Binnen Nederland kan een pakket binnen één tot twee dagen vanaf de kwekerij geleverd worden. Pakketten richting het buitenland nemen iets meer tijd in beslag.

De versheid van de producten is een verantwoordelijkheid van de kweker, stelt Den Hoed. 'Daarom kijken we gericht naar het aanbod dat we versturen. Orchideeën of Kerststerren kun je beter niet aanbieden als de temperatuur te laag is.' Aangesloten retailers wordt bovendien aankoopbescherming geboden. Mocht toch iets misgaan bij het versturen, dan regelt Everspring de klachtenafhandeling, geeft hij aan. 'Hierdoor hebben retailers één aanspreekpunt.'


Internationale ambities

Op dit moment werkt Everspring samen met een groep van tien Nederlandse kwekers die zelf e-fulfilment faciliteren. Daarnaast biedt Everspring een centrale e-fulfilmentoplossing aan. 'We sluiten in deze fase alleen kwekers aan die echt geloven in e-commerce. Onze huidige kwekers willen over een jaar of drie tot vier respectievelijk 10 tot 15 procent van hun afzet via e-commerce afzetten', geeft Den Hoed aan. 'Onze uitdaging is nu om zowel de groep kwekers als retailers uit te breiden.'

Daarvoor richt Everspring zich in eerste instantie op Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. 'Vooral de Duitse markt willen we veroveren. Daar staat heel volgend jaar in het teken van. Al willen we uiteindelijk natuurlijk Europees marktleider zijn. Een platform, zoals wij dat nu geïntroduceerd hebben, dat bestaat nog niet in deze sector. Dus de kansen zijn enorm.'

Kijkend nog verder in de toekomst, dan is Den Hoed niets te ver. 'De Amerikaanse markt is ook bijster interessant, maar zover is het nog lang niet. Laten we eerst in Europa deze korte keten goed op de kaart zetten.'


Korte ketens worden steeds populairder

Het aantal agrarische bedrijven dat producten afzet via een korte keten is tussen 2017 en 2020 met ruim 25 procent toegenomen. Dat bleek deze zomer uit de monitor Korte Ketens van Wageningen University & Research, in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. In totaal vertegenwoordigen deze bedrijven circa 13,7 procent van alle agrarische bedrijven. Het aandeel korteketenbedrijven is het grootste in de fruitteelt en glastuinbouw. Niet vreemd, want producten uit deze sectoren hebben vaak geen of nauwelijks bewerking nodig. Denk aan groenten, fruit, planten en bloemen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    4° / 1°
    70 %
  • Vrijdag
    2° / -2°
    10 %
  • Zaterdag
    3° / -2°
    10 %
Meer weer