Wurgcontracten slecht voor imago tuinbouw

Glastuinbouw Nederland en LTO Arbeidskracht hebben met afschuw gereageerd op de 'wurgcontracten' waarmee Oekraïners aan het werk zijn gesteld in een Nederlandse plantenkwekerij.

Wurgcontracten+slecht+voor+imago+tuinbouw
© VidiPhoto

'Jammer dat deze misstand veroorzaakt door een uitzendbureau negatief uitstraalt op onze sector', reageert Yvonne van de Ven van LTO Arbeidskracht. ‘Of het nu gaat om mensen met een Oekraïense nationaliteit, een Poolse of een Nederlandse, dit kan gewoon niet. Dit uitzendbureau overtreedt zonder meer de wet- en regelgeving met deze contracten.'

Donderdag bevestigde CNV tegenover verschillende landelijke media dat het gaat om ruim dertig Oekraïners. Zij hebben volgens de vakbond in Polen contracten ondertekend bij het Limburgse uitzendbureau Janpol en aan het werk zijn in een plantenkwekerij in ’s-Gravenzande.


Deportatie

CNV spreekt van wurgcontracten. Zo wordt er gedreigd met deportatie naar Oekraïne als werknemers de regels overtreden en boetes als ze met anderen praten over de arbeidsvoorwaarden. 'Dit is een humanitaire noodsituatie', stelt de vakbond.

Glastuinbouw Nederland wil eerlijk werk met een eerlijke beloning. 'Misstanden moeten met alle partijen die daar een bijdrage aan kunnen leveren, worden voorkomen en bestreden. De huidige situatie op de arbeidsmarkt maakt het nog belangrijker dat in de uitzendbranche het kaf van het koren wordt gescheiden', zegt Adri Bom-Lemstra.


Altijd kritisch blijven

De voorzitter van Glastuinbouw Nederland vindt dat de tijd voorbij is dat je als ondernemer bij het uitbesteden aan derden alles meteen goed hebt geregeld. 'Het blijkt dat je continu kritisch moet blijven en de uitzendende organisaties moet blijven controleren. De berichtgeving bracht een schokgolf teweeg bij ondernemers in de glastuinbouwsector die denken dat zij de inzet van hun medewerkers goed hebben geregeld.'

Beide organisaties zeggen er alles aan te doen om misstanden te voorkomen. 'We verstrekken richtlijnen aan ondernemers, zodat ze weten aan welke wet- en regelgeving een uitzendbureau minimaal moet voldoen als ze mensen aan het werk zetten in de land- en tuinbouw', stelt Van de Ven.

Glastuinbouw Nederland startte in 2020 de campagne ‘Love your people like your crop’ om ondernemers nog bewuster te maken van de verantwoordelijkheden die zij hebben voor hun internationale werknemers. 'In de praktijk blijkt dat ondernemers vaak te goeder trouw zijn aan het uitzendbureau waarmee zij samenwerken', ervaart de brancheorganisatie.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer