Supermarkt wint terrein terug als afzetkanaal voor bioproducten

Het belang van de supermarkten voor de aankoop van biologische producten is in 2021 toegenomen ten opzichte van speciaalzaken en boerderijwinkels. Door corona kochten consumenten in 2020 iets vaker in speciaalzaken en boerderijwinkels, maar dat effect is afgenomen.

Supermarkt+wint+terrein+terug+als+afzetkanaal+voor+bioproducten
© Dirk Hol

Supermarkten zijn goed voor 76,4 procent van de totale biologische omzet. Dit was bij het vorige onderzoek nog 73,8 procent, omdat boerderijwinkels en speciaalzaken toen een groter aandeel hadden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, met aanvullend onderzoek door Ruigrok. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de brancheorganisatie van de biologische sector Bionext.

Het afgelopen jaar kochten iets meer huishoudens op enig moment biologische producten (96,3 procent), zo blijkt uit nieuw onderzoek door GfK. Bij een ouder vergelijkbaar onderzoek over 2020 was dit 95,6 procent en in 2019 95,1 procent. Vooral gezinnen met kinderen en pensioneerden met een hoog inkomen kopen biologisch.


De prijs is voor consumenten een belangrijk thema in de aanschaf van voedingsmiddelen (80 procent). De prijs blijft ook een grote barrière om vaker biologisch te kopen, 69 procent geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn. Voor 57 procent van de consumenten is het niet helemaal duidelijk waar het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische voedingsmiddelen vandaankomt.

Consumenten noemen de impact op de natuur de belangrijkste reden om vaker biologische voedingsmiddelen te kopen. 56 procent van de consumenten die nu meer biologische voedingsmiddelen kopen dan een jaar geleden geeft aan bewuster te kiezen.

Biologische producten zijn in het schap te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk, het groene 'blaadje'. Toch vindt 40 procent van de consumenten dat biologische voedingsmiddelen in de supermarkt niet altijd goed zijn te herkennen. Komend jaar lanceert de biologische sector een nieuwe campagne specifiek gericht op de zichtbaarheid van biologische voedingsmiddelen in de supermarkt en het aankoopgedrag van consumenten.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    9° / 4°
    20 %
  • Woensdag
    8° / 5°
    20 %
  • Donderdag
    6° / 3°
    10 %
Meer weer