Geen+Agritechnica%2C+wel+veel+nieuws
Achtergrond
© Agritechnica

Geen Agritechnica, wel veel nieuws

De Agritechnica gaat niet door. De beurs wordt door de coronapandemie verplaatst naar november 2023. Toch zijn er digitaal wel een reeks noviteiten gelanceerd met als basis vooral slimme software, minder bodembelasting en minder emissieuitstoot.

Het zat eraan te komen, de Agritechnica die van 27 februari tot 5 maart volgend jaar zou worden gehouden, is geannuleerd. De Duitse en internationale ontwikkelingen rondom corona, zoals de hoge besmettingscijfers, vereiste veiligheidsmaatregelen, restricties en reisbeperkingen, deden de organiserende DLG en VDMA besluiten de beurs uit te stellen.

De Agritechnica is nu gepland voor 12 tot 18 november 2023. De beurs is, voor de Sima in Parijs en Eima in Bologna, de grootste mechanisatietentoonstelling van West-Europa.

De organisatie was al in volle gang. Vorige week werden nog een gouden en zestien zilveren medailles uitgereikt aan de beste noviteiten die op de beursvloer zouden moeten prijken. Onder de winnaars zitten enkele interessante noviteiten, met als basis vooral slimme software, minder bodembelasting en minder emissie-uitstoot.

Gouden en zilveren medailles op geannuleerde beurs

Met goud gewaardeerd is de Nexat-werktuigdrager die op een spoorbreedte van 14 meter op rupsen rijdt. Voor transport draaien de vier rupswielen en cabine 90 graden, zodat het geheel in lengterichting over de weg rijdt. Een 545 pk dieselmotor aan elke zijde geeft het vermogen via een elektrische overbrenging door aan rupsen en werktuigen. De cabine kan overigens 270 graden draaien voor het beste zicht op het werk.


Voor transport draaien de rupsen en cabine op de Nexat 90 graden.
Voor transport draaien de rupsen en cabine op de Nexat 90 graden. © Agritechnica

De werktuigdrager is ook met de NexCo-combinemodule te gebruiken met een 5,8 meter brede dorsrotor, 14 meter breed maaibord en een bunker van 36 kuub. Deze is met 600 liter per seconde te lossen op de kopakker. Door de spoorbreedte zou 95 procent van de bodem nooit hoeven worden bereden. Getooid met de 70 meter brede spuitboom van Dammann is het aandeel onbereden oppervlakte nog groter.


De Nexat-werktuigdrager heeft een spoorbreedte van 14 meter en zou daardoor slechts 5 procent van de bodem berijden.
De Nexat-werktuigdrager heeft een spoorbreedte van 14 meter en zou daardoor slechts 5 procent van de bodem berijden. © Agritechnica

Zilver is er voor Krone met zijn ExactUnload-systeem voor de GX-losbandsilagewagen, waarbij de voorwand de lading mee naar achteren drukt. Doel is de vracht zo gelijkmatig over de lengte van de kuil te lossen. Met de ExactUnload-software is de lengte waarover een vracht wordt gelost instelbaar. Afhankelijk van de rijsnelheid van de trekker, tot maximaal 3,5 kilometer per uur, lost de wagen sneller of langzamer. Op die manier is de verdelende shovel of trekker op de kuil sneller klaar en kan de kuil beter worden verdicht.


Krone kan de lengte waarover een vracht wordt gelost instellen, onafhankelijk van de rijsnelheid.
Krone kan de lengte waarover een vracht wordt gelost instellen, onafhankelijk van de rijsnelheid. © Agritechnica

Praktisch is ook de Agro ContiSeal van bandenfabrikant Continental. De fabrikant heeft in trekkerbanden een polymeer als sealing geplaatst. Mocht je door een vreemd voorwerp een lekke band rijden, dan zal de sealing het lek direct afsluiten voordat de band leegloopt. Het is de bedoeling dat zo de klus kan worden afgemaakt of in elk geval naar de werkplaats kan worden gereden om het lek daar definitief te repareren of de band te verwisselen.


Continental heeft een sealing in de band die een lek vanzelf afsluit tot er tijd is voor reparatie.
Continental heeft een sealing in de band die een lek vanzelf afsluit tot er tijd is voor reparatie. © Agritechnica

Fendt scoort met software die zelf ziet of een luchtfilter vuil is. Met persluchtpulsen van 12 bar wordt het filter ook van binnenuit automatisch gereinigd zonder deze te hoeven uitnemen. Het vuil wordt vervolgens weggezogen met een vacuüm dat door een tijdelijk verhoogd toerental van de ventilator wordt gecreëerd. Het automatisch reinigen start zodra het vacuüm bij de luchtinlaat onder een bepaalde grenswaarde komt.


Fendt reinigt zijn luchtfilter automatisch op perslucht zonder deze uit te nemen.
Fendt reinigt zijn luchtfilter automatisch op perslucht zonder deze uit te nemen. © Agritechnica

Ook Claas komt met slimme software die de chauffeur waarschuwt voor bodemverdichting. Vanuit de Cemos-software worden waardes over de bodemgesteldheid en vochtigheid ingevoerd. Terranimo koppelt die aan aslasten, gewichtsoverdracht op assen en bandenspanning en kan zo het risico op bodemverdichting inschatten.


Claas heeft software ontwikkeld die de chauffeur vooraf waarschuwt voor bodemverdichting.
Claas heeft software ontwikkeld die de chauffeur vooraf waarschuwt voor bodemverdichting. © Agritechnica

Voortbordurend op de concepttrekker die Steyr al in 2019 toonde, zet het merk nu in op een hybride aandrijving voor de zwaardere trekkers. Een dieselmotor drijft daarbij een generator aan om stroom te genereren voor de mechanische aandrijving. De trekker kan zodoende behalve op diesel ook kleine stukken puur elektrisch rijden.


Steyr werkt aan een hybride aandrijving door een generator aan te drijven met een dieselmotor.
Steyr werkt aan een hybride aandrijving door een generator aan te drijven met een dieselmotor. © Agritechnica

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    7° / 0°
    40 %
  • Zaterdag
    7° / 4°
    20 %
  • Zondag
    7° / 4°
    10 %
Meer weer