Onderzoeksbureau%3A+%27Supermarkt+legt+keuze+dierenwelzijn+bij+klant%27
Nieuws
© Twan Wiermans

Onderzoeksbureau: 'Supermarkt legt keuze dierenwelzijn bij klant'

Supermarkten besteden op hun websites en in hun rapportages meer aandacht aan dierenwelzijn bij de producten die ze verkopen. Maar de verantwoordelijkheid voor het dierenwelzijn leggen ze bij de consument die de producten koopt, zegt onderzoeksbureau Questionmark op basis van eigen onderzoek.

Vooral bij eieren stellen supermarkten tegenwoordig minimale eisen als het gaat om dierenwelzijn. Alle supers hebben eerder ook toegezegd vanaf 2023 geen plofkippen meer te verkopen. Maar met aanbiedingen voor diervriendelijker zuivel of vlees is het minder goed gesteld, vindt de stichting.


Nauwelijks de helft van de onderzochte supermarkten publiceert gegevens over het percentage producten dat ze verkopen met een dierenwelzijnskeurmerk, stelt Questionmark. Dat helpt consumenten een gezonder, duurzamer en diervriendelijker keuze te maken.


Ekoplaza en Lidl voorlopers

Het onderzoek is uitgevoerd onder zes supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Coop, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus. De onderzoekers noemen Ekoplaza een duidelijke voorloper. Lidl volgt als tweede. Albert Heijn en Jumbo behoren tot de middenmoot. Plus, Dirk, Coop en Aldi staan onderaan.


Weer

  • Dinsdag
    4° / -1°
    10 %
  • Woensdag
    5° / 1°
    10 %
  • Donderdag
    8° / 4°
    70 %
Meer weer