Heerlijk van Dichtbij brengt streekproducten naar de stad

Boeren in Midden-Delfland, verenigd in de coöperatie Heerlijk van Dichtbij, verkopen zonder tussenschakels hun producten aan klanten in omliggende steden. 'Iedereen is zich er steeds meer van bewust dat de voedselketen moet veranderen', zegt accountmanager Charissa van Meurs. 'Afnemers kunnen zich daarmee onderscheiden.'

Heerlijk+van+Dichtbij+brengt+streekproducten+naar+de+stad
© Roel Dijkstra

Twee dagen in de week laden vrijwilligers de bestelde producten uit de koelruimte op Hoeve Bouwlust in het Zuid-Hollandse Maasland en rijden die naar klanten in de regio.

Hoeve Bouwlust van de familie De Vette is het distributiepunt van de coöperatie Heerlijk van Dichtbij. De leden brengen zelf hun producten daarheen. De chauffeurs zijn vrijwilligers, meestal gepensioneerd. Naast een kleine vergoeding geeft het hun veel voldoening. 'Ze vinden het hartstikke leuk', zegt Peter de Vette.


Efficiënte logistiek

De klanten zijn vooral winkels in de steden rondom Midden-Delfland. De meeste winkels zitten in Delft. Efficiënte logistiek is altijd een uitdaging voor een boerencoöperatie met leden.

De slagingskans is groter als je steeds kleine stappen zet

Peter de Vette, melkveehouder in Maasland

Bij de start maakte Heerlijk van Dichtbij gebruik van de bestelauto van Delflandshof, de zuivelcoöperatie die daarvoor al bestond en die ook is aangesloten bij Heerlijk van Dichtbij.


Appelstroop en sambal

Delflandshof verkocht alleen zuivel. Heerlijk van Dichtbij heeft ook rund- en varkensvlees, kaas, sappen, biologische zuivel, appelstroop en sambal en daarmee dus een veel groter assortiment. De minimumbestelwaarde voor klanten is 25 euro. Hoe groter het assortiment, hoe groter de bestellingen is de ervaring van de coöperatie.

De Vette verkoopt alles via de korte keten. Hij is zelf klein begonnen. Zijn vader had het melkquotum verkocht, maar Peter de Vette wilde weer melken. Hij begon met drie koeien en nu melkt hij er twintig. Eerst verkocht hij alleen volle melk en ijs, na de start van de coöperatie Delflandshof ook yoghurt, karnemelk en boter en nu ook vla.


Samenwerken biedt voordeel

Al snel kwam de melkveehouder erachter dat het voordeel biedt om met andere boeren samen te werken. 'Je kunt niet alles alleen doen. Je komt dan ook niet zomaar binnen bij supermarkten. Het is ook tijdrovend. Met de coöperatie is dat beter te behappen. Je kunt bovendien iemand op pad sturen.'

Omdat De Vette alles zelf verkocht, had hij al een koelcel en een verwerkingsruimte die aan alle eisen voldoen. Sinds hij zich bij Heerlijk van Dichtbij heeft aangesloten, maakt die coöperatie daar gebruik van.


Populair

Begrippen als 'korte keten', 'streekproducten' en 'eerlijke prijs' zijn populair. Toch gaat het initiatieven op dit gebied niet altijd voor de wind. Sommige kwakkelen en andere moeten zelf weer stoppen, zoals De Proefschuur op Voorne-Putten, die vorig jaar moest concluderen dat er 'nauwelijks perspectief is op een rendabel concept'.

'De slagingskans is groter als je klein begint en steeds kleine stappen zet als de afzet groeit', zegt De Vette. Hij leerde dat van een ondernemer op een bijeenkomst van gemeente Rotterdam over de korte keten.


Van drie naar twintig koeien

De melkveehouder knoopte dat goed in zijn oren. Hij breidde zijn productie daarom stap voor stap uit van drie naar twintig koeien. Als de afzet groeide, nam hij er een koe bij.

Wat betreft vergunningen en stalruimte kan De Vette nog groeien tot 45 koeien. Maar dan loopt hij eerst aan tegen de capaciteit van de koelruimte. Want die is nu al bijna te klein voor de coöperatie en de afzet groeit gestaag. Daarom denkt de melkveehouder na over een volgende stap. Een optie is een verwerkingsruimte en koelcel op een bedrijventerrein.


Alle vertrouwen

Charissa van Meurs, accountmanager van Heerlijk van Dichtbij, heeft er alle vertrouwen in dat de afzet verder groeit. 'Iedereen is er zich steeds meer van bewust dat er verandering nodig is in de voedselketen. Steeds meer consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt, een eerlijk product dat duurzaam is geproduceerd met minimale voedselkilometers en waarin de boer een faire prijs krijgt', zegt ze.

'Afnemers zien dat ze zich daarmee kunnen onderscheiden', weet Van Meurs, al ziet zij ook wel dat bij consumenten zeggen en doen niet altijd hetzelfde is.
Volgens de accountmanager heeft Heerlijk van Dichtbij een aantal sterke troeven, die de kans op succes vergroten. Zoals de goede logistiek en een goede online bestelomgeving. 'Dat is goed ingericht. Bij de start hebben we bewust daarin geïnvesteerd.' Verder noemt ze de distributie vanuit één locatie. Dat is het bedrijf van de familie De Vette. 'Daarmee ontzorgen we de boeren.'


Motivatie

Van Meurs roemt ook de motivatie van de leden van de coöperatie om er een gezamenlijk succes van te maken. Volgens haar is de groep 'meer van het doen dan van het praten', maar toch is er minstens elk kwartaal een ledenvergadering om alles goed af te stemmen. 'Natuurlijk piept en kraakt het weleens als het groeit', zegt ze. 'Maar dat hoort bij groeien.'

De accountmanager heeft er alle vertrouwen in dat die groei doorzet. Nu de coronaregels soepeler worden, biedt ook de horeca weer meer kansen.


Vrijwilliger Lex levert de bestelling af bij een van de klanten.
Vrijwilliger Lex levert de bestelling af bij een van de klanten. © Roel Dijkstra


Boeren Heerlijk van Dichtbij bepalen zelf de verkoopprijs

Het open veehouderijgebied Midden-Delfland grenst aan Delft, Rotterdam en Den Haag en daaraan vastgegroeide plaatsen. De klanten van de Midden-Delflandse veehouders wonen dus vlakbij. Daarom oriënteerde een grote groep van deze boeren zich twee jaar geleden op afzet van hun producten naar de omliggende steden, via een korte keten, rechtstreeks van boer naar klant. 'We willen streekproducten naar de stad brengen', zegt Charissa van Meurs, accountmanager van Heerlijk van Dichtbij. Uiteindelijk besloot een klein deel van de grote groep boeren om daadwerkelijk de stap te zetten naar afzet via de korte keten met de oprichting van de coöperatie Heerlijk van Dichtbij. In het begin lag de focus vooral op de horeca. Maar corona gooide roet in het eten. Daarop verlegde de coöperatie de focus naar supermarkten. 'Dat is goed gegaan', constateert Van Meurs. Nu de coronaregels voor de horeca soepeler worden, zetten de korteketenboeren dit najaar en volgend jaar opnieuw stappen naar die afzetmarkt. 'Onze focus ligt vanaf nu op beide afzetkanalen', zegt de accountmanager. Ook de focus op de steden is aan het verbreden. Eerst richtte de coöperatie zich vooral op Delft. Dankzij de groei van de naamsbekendheid en het netwerk stijgt ook de vraag vanuit andere steden, zoals Den Haag en Rotterdam. Volgens Van Meurs krijgen de leden van de coöperatie een 'eerlijke prijs' voor hun producten. Zij bepalen zelf de prijs op basis van de kosten met een kleine plus. 'Het gaat niet om massaproductie. Het is duurzame en eerlijke productie met daarbij ook oog voor het behoud van het mooie natuurlandschap in en om Midden-Delfland.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer